Swaffelen tot je een nekhernia hebt

Vanmorgen zag ik een foto waarop het laatste standbeeld van “El Caudillo” oftewel generaal Franco werd weggesleept. Adres onbekend, franco retour dus. Mooi, of niet mooi? Ik houd er in elk geval een plek minder aan over waar ik wel eens zou willen swaffelen. Ik neem aan dat iedereen de betekenis van het woord kent inmiddels en ik ga het ook niet uitleggen want daar heb ik de tijd niet voor.

Zou Osama bin Laden ook wel eens swaffelen? Ik weet er genoeg bij te bedenken maar die ideeën ga ik hier niet uitschrijven want voor je het weet heb je een doodsbedreiging of een Fatwah over je afgeroepen. Ik laat het dus aan de fantasieën van mijn lezers over. Die zijn vaak veel erger dan de mijne maar één wil ik wel noemen:  tegen de St. Pieter misschien?  In zijn ogen moet daar toch de allerergste vijand zetelen? Opwindend! Het zou best een kunnen zijn dat hij in de villa naast die van Berlusconi woont in de Via Frauda. Daarvandaan ben je zo bij de Engelenburcht en het St. Pietersplein. Dat zou ik doen als meet gezochte terrorist. Een plek waar niemand je verwacht en nog onder de beschermende uitstraling van Petrus ook. Hebben ze in Italië een boerkaverbod? Tja, ik weet het niet hoor.

Volgens mij is swaffelen gewoon een variant van iets dat jongetjes al eeuwenlang doen maar dan op een weinig hygiënisch wijze. Vroeger waren er mannen en vrouwen die zeiden dat je van dat jongetjesgedrag allemaal nare ziekten kon krijgen en haar op je vingers. Dat eerste heb ik niet, het laatste wel. Hoe dan ook, ik moest eraan denken toen gisteravond na de raadsvergadering een reeks van mensen weerd opgenoemd met een nekhernia en haar op de bovenlip. Zelf heb ik ook zo’n hernia en ik heb maar verteld dat ik die heb overgehouden van eenval van mijn paard. El Caudillo zat daar ook op en misschien swaffelde…nou ja, laat maar, het wordt allemaal te onsmakelijk hoewel dat in verband met de Caudillo nauwelijks mogelijk is.

De laatste raadsvergadering van het jaar verliep niet helemaal goed. Er was meer sprake van azijnpisserij bij tijd en wijle dan van swaffelen (gode zij dank) maar de gevolgen van de afgelopen raadsvergaderingen waren merkbaar. Verre van positief ook. Een verzuurde stemming levert zelden iets goeds op.

Goeds is er nog genoeg te doen al was het alleen maar bij het “kaders” stellen van de raad. De gemeenteraad denkt dat het daarvoor nodig is dat het college eerst met een voorstel komt maar dat is niet zo. Dat is niet de bedoeling van de nieuwe werkwijze. Nee, de raad moet zelf kaders stellen en met plannen komen en het college mag die invullen zodat er tot uitvoering overgegaan kan worden. Zowel de azijn als overtollige moties voorkomen dat. En er is nog iets: politici hebben moeite met het dualisme, de onafhankelijkheid van de fractie ten opzichte van de bestuurders (het college). Die is onvoldoende.

Nu leven wij niet in het land van El Caudillo of Berlusconi, gelukkig want daardoor blijft de corruptie beperkt. Ik wil ook niet van corruptie spreken maar wel van een soort geswaffel als wethouders al commentaar hebben kunnen leveren op voorstellen, moties en amandementen voordat ze in de raad ter sprake komen. Dat was nu juist niet de bedoeling van het dualisme. De raad maakt daarmee zijn eigen spel morsdood terwijl het onder meer de bedoeling was om raadsvergaderingen spannender en boeiender te maken. 

Eigenlijk is het ook een belediging aan het adres van de eigen wethouder. Kennelijk is die niet in staat om op het moment van de vergadering zijn zienswijze te geven op een voorstel uit de raad. Als dat waar is, is het bedroevend gesteld met het niveau van onze bestuurders.  Dat je als raadslid niet overtuigd bent van dat niveau, lijkt mij onwaarschijnlijk of heel erg verdrietig makend.

Nee, er kan nog veel verbeteren. Uit de raad komen geluiden dat er méér initiatief genomen moet worden maar het blijft stil. Zeggen dat je iets heel graag wilt en er niets aan doen, dat beschouw ik toch vooral als een soort geswaffel. Dat worden dus nog veel meer nekhernia’s terwijl ik graag haar op de tanden zou zien.

Nou, ik zie dat het allemaal niet echt een kerstverhaal is geworden en zeker niet onbevlekt. Dat komt hopelijk weer een andere keer.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Service

www.debaasjes.nl/index.php/comments/wat_is_swaffelen

www.doejenix.com/swaffelen

www.icto.leidenuniv.nl/content_docs/verslagen/ppp_Mirande/sld036.htm

www.website-respons.nl/home/downloads/eba2/1181825242/bestand

www.raadslid.nu/watisraadslid

www.marcelvandamadvies.nl/damstenen/eba1/1214822538/bestand

www.tonkock.nl/kaderstelling.htm

www.publieksmodel.nl/output.php?nr=07

www.plassennet.xs4all.nl/2008/jun08/080621-02.shtml

 

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/12/19/swaffelen-tot-je-een-nekhernia-hebt/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

