Een kleintje Beerenburg

sokken_stoppen.jpg

“Nou, helemaal niks is zo niks”, zegt Kommer. “Het zou zonde zijn om niet iedere minuut en seconde van je leven goed te besteden en dus zitten we toch nog even bij elkaar op de veranda van zijn huis.

“Niks is zelfs mij te weinig maar ik ben wel heel erg zuinig”, om zijn woorden kracht bij te zetten, schenkt Kommer vandaag halve glaasjes Beerenburg in. “Dat is mijn hele leven zo geweest. Mijn ouders zeiden altijd dat ik kon leven van de lucht. Dat was niet zo maar ik heb voor mijzelf niet veel nodig.” Hij kijkt uit over zijn landgoed en alsof hij amen wil zeggen, klokt hij de Beerenburg in één slok weg. “Mensen om me heen die ik zie zitten, vooral veel natuur en zo nu en dan een goede maaltijd”, lacht hij bijna meer tegen zichzelf dan tegen mij. “Hoe is het spreekwoord ook al weer?  O ja, ‘zuinigheid met vlijt, bouwt huizen als kastelen’. Nou, je ziet het.”

Opnieuw schernkt hij een half glaasje in, voor zichzelf want ik ben aangestoken door een gevoel van zuinigheid en heb nog geen slok gehad. “Mensen zeggen wel eens dat ik zo rijk ben. Het lijkt wel of ze afgunstig zijn maar heel veel anderen kunnen zelf ook rijk worden. Weet je wat de kunst is?”Even pauzeert hij en kijkt mij onderzoekend aan maar ik weet het niet want anders was ik wel rijk geweest. “Niet hard werken, daar word je niet rijk van. Het is de kunst om elke keer als je méér verdient dan de vorige keer, niet meer uit te geven. Hebberigheid is de vijand van rijkdom. Gek genoeg, meestal denken mensen juist dat je er  hebberig voor moet zijn. Geloof me, een vrek wordt rijk, een hebberd blijft arm.”

Ik stel me mezelf voor als hebberig, in een huis vol hebbedingetjes. Nou, ik zie ze niet maar ja, ik balanceer dan ook op de grens van armoede en rijksdom.

 Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://polityiek.wordpress.com

 

Zuinig met service

www.deprima.web-log.nl

www.zuinigst.nl

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/08/02/een-kleintje-beerenburg/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

