Opsluiten, vastspijkeren en knevelen

Steven Spielberg heefet een prijs gewonnen met een film over een robotje dat alleen op de wereld is. Gek genoeg heet het ding geen “Remi” maar die opmerking zal inmiddels wel veel lezers ontgaan. Je moet er namelijk een boek voor hebben gelezen. Ik vraag me trouwens af of het ding helemaal alleen op de wereld is of dat het als enige robot in de wereld is. Het lijkt me geen van beide een pretje. Als enig “wezen”(moet je het levend noemen?) op de wereld doet zich de vraag voor waar het ding zijn energie en “spare-parts” vandaan haalt. Gaat het ééns in de zoveel tijd een bad nemen in de koude zee? Dat schijnt voldoende te zijn als het ding een ingebouwde warmtepomp heeft.  Nou ja in elk geval voorzie ik voor mezelf een berg aan prijzen want ik verzin de verhalen waar je bij staat.

De film van Spielberg lijkt mij een heuse tranentrekker tot op het moment dat het robotje ontdekt dat er nog één soortgenoot in de wereld is. En dan maar hopen dat ze het met elkaar kunnen vinden. Hoe dan ook, een tranentrekker van de bovenste plank, tears will be dripping from heaven. Ja zeker, ik hoorde het lied van Eric Clapton vanmorgen en ik vind het een tranentrekker omdat niemand het drama van Clapton zou willen meemaken. Des te erger, of eigenlijk ergerlijker, vond ik de combinatie waarin het liedje te horen was. “Tears from heaven”  was dit keer de achtergrond voor een spotje van Consument en Veiligheid. De organisatie waarschuwt voor het risico van kinderen die vallen. Elk jaar belanden daardoor 3000 kinderen in het ziekenhuis en komen er 3 om. Die aantallen zijn de laatste jaren overigens gedaald maar even zo goed vindt de veiligheidspolitie dat ouders zich bewust moeten worden van de gevaren. Ik zat me op te vreten. In het spotje wordt letterlijk gesuggereerd dat het spelen op een trampoline riskant is. En heus, ik geloof het meteen. Reuze gevaarlijk!

De vraag is alleen wat je daarvoor in de plaats brengt. Geen trampolines, klimrekken, wips, draaimolens, boomhutten, klimbomen of een paar schaatsen? Waarmee moeten die kinderen dan toch in ’s hemelsnaam hun vrijetijd doorbrengen? Is het de bedoeling ze op te sluiten, vast te spijkeren en te knevelen? Mogen ze alleen nog maar aan het ganzenbord of aan de computer zodat ze een oogafwijking door het beeldscherm oplopen. Een kop thee is er ook al niet meer bij want o, o, o, dat hete water is zo gevaarlijk! Ik word er kriegel van en op de achtergrond hoor ik huisartsen die uitschreeuwen dat kinderen meer buiten moeten spelen. Het isi zo goed voor hun fantasie, motoriek en sociale vaardigheden, iets wat ik onmiddellijk geneigd ben te geloven.

Nu hebben politici de laatste jaren de neiging onmiddellijk maatregelen te eisen als er onderzoeksgegevens naar buiten komen die ook maar enigszins ons zoete leventje lijken te bedreigen. Ik zou ze dan ook willen oproepen de spot van Consument en veiligheid onmiddellijk te verbieden. Laat ze kinderen eens de kans geven kind te zijn zodat er echt iets terechtkomt van goede kansen voor hen allemaal in de maatschappij. Ongewtijfeld zal er wel eens één doodvallen en voor de ouders is dat een persoonlijk drama. Helaas kan niemand, ook ik niet, een garantie geven op een risicovrij leven. Misschien moeten we ouders maar eens bewustmaken van de gevaren die  Consument en Veiligheid in de samenleving verspreidt. Die zijn in elk geval niet minder geworden.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Service

www.techna.nl/Kracht%20en%20beweging/vrije%20val/vrijeval.htm

www.vrijeval.com

www.myvideo.nl/watch/4137643

www.zement.wordpress.com/2008/05/08/vallende-kinderen

www.telegraaf.nl/buitenland/2885340/__Vallende_tv_doodt_kleuter

www.catharinasteenbergen.blogspot.com/2008/08/boete-voor-een-derde-kind.html

www.volkskrantblog.nl/bericht/219384

www.kindenouder.nl/kinderboeken/informatie/sportboeken/gevaarlijk-spel.html

 

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2009/01/12/opsluiten-vastspijkeren-en-knevelen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

