De Wetten van Kommer

Kommer klopt wat as van zijn broek, gaat zitten in zijn lange stoel en zakt onderuit terwijl hij de Berenburg al weer meteen flinke slok tot zich neemt. Zelf nip ik voorzichtig aan mijn glas maar ondertussen houd ik hem goed in de gaten. Ik zie dat hij iets belangrijks te vertellen heeft. het duurt even maar dan begint hij inderdaad, wat onzekerder dan anders zijn verhaal.

“Weet je, jonge vriend”, zegt hij. “Kortgeleden hoorde ik van iemand dat mijn naam in een ander blad werd genoemd en niet die van mij alleen. Er was in hetzelfde stuk ook sprake van mijn jonge vriendin. “Even zwijgt de oude, wijze politicus. Het lijkt wel of elk woord hem moeite kost. “Een jaar of tien geleden had ik een jonge vriendin waarmee ik zo nu en dan eens uitging. Heel leuk.”Weer staken zijn lippen een moment maar ze komen weer in beweging nadat hij ze nat heeft gemaakt. “Ik heb haar niet meer gezien sinds we weer in Friesland wonen en ik mis haar nog steeds maar ja, zo gaan die dingen. Een enkele keer spreek ik haar nog over de telefoon.”Deze keer pauzeert hij wat langer.

“Nu was ik bang dat er in dat artikel iets zo staan over haar en mij, een soort roddel. Het gaat me er niet om of die waar is maar ik zou het vervelend vinden als het verhaal in de wereld kwam. Ik zou ook niet weten hoe…” Kommer lijkt te schrikken van iets dat hij vlak voor zich ziet afspelen. Hij neemt een flinke slok, schraapt zijn keel en dan zegt hij.

“Ja, één keer, één keer heb ik op het verkeerde moment mijn arm om haar schouders geslagen, in een overvolle winkel. Mijn jonge vriendin zei toen nog “doe dat nou niet” en ja, ik heb altijd gevonden dat het primaat bij het meisje lag. Ik nam nooit maar ontving, al zette ik de deur voor zo’n ontvangst altijd wel wijd open. Ik heb veel ontvangen. Je kunt beter je prooi levend vangen dan haar dood te schieten. Van een levende prooi heb je langer plezier. Tja, dat is de eerste Wet van Kommer.” Een beetje dromerig kijkt hij de kamer rond.

Maar deze keer was ik  eigenwijs en ik vond haar zo’n leuk maatje. Dom was ik op dat moment, want de grootste roddelaarster van de stad stond vlak naast ons. Ze moet ons hebben gezien. Maar waarom nu ineens…?”.

Ik begin te grijnzen. “Kommer, het verhaal waarover je spreekt is van mijn hand en het gaat over jou en over een mevrouw waarmee je toen op het Binnenhof veel samenwerkte. Jullie beheerden toen de portefeuille Ruimtelijke Ordening. Het verhaal staat ook in een academisch vakblad voor sociaal geografen.” Kommer begint opgelucht te glimlachen. “O, dus niets over…?” Ik schud mijn hoofd. “Dáár wist ik niets van maar nu je het me vertelt…”Kommer kijkt weer ongelukkig en lijkt asgrauw te worden. “heb ik me na al die jaren verkletst? Wat dom want ik heb altijd de tweede wet van Kommer gehanteerd”, zegt hij langzaam: wat je ook doet, voorkom roddels. Daarvan hebben alleen anderen plezier en meestal is voor jezelf de lol er dan vanaf.”

Tja, Kommer had natuurlijk niet aan mijn weblog gedacht. Ik hoop dat mijn lezers hun mond weten te houden, anders mag ik nooit meer bij hem op bezoek.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Service

www.roddel.startpagina.nl

www.roddels.mobi

www.zeiksijs.haagsweb.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=37275

www.nowmoo.nl/online/roddels

www.noorderlicht.vpro.nl/artikelen/16475114

www.story.nl/artikelen/nieuwsgossip

www.wereldomroep.nl/actua/regio/amerikas/080902-conventie-onthullingen

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/12/17/de-wet-van-kommer/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentPlaats een reactie

  1. Second, each VR display mode has some application for which it provides the optimal solution. ,


Geef een reactie

