Schaamteloos

Westerlingen hebben in Irak democratie gebracht, tenminste dat wil George Bush ons laten geloven. Een schaamteloze vorm van volksverlakkerij. Hij werd er bijna zelf het slachtoffer van toen hij een paar schoenen naar zijn hoofd geslingerd kreeg door een journalist. Vrijemeningsuiting!

Dat woord hebben de Iraki’s razendsnel geleerd en het blijkt nu waartoe dat leidt. Onder vrijemeningsuiting wordt in deze veelbelovende democratie ook verstaan: het slingeren van schoenen naar het hoofd van iemand die je niet ziet zitten.  Toegegeven, Bush is mijn vriend niet maar ik verdenk hem er niet van dat hij aandelen heeft in de Iraakse schoenindustrie.

De desbetreffende journalist is vastgezet en mag wat mij betreft met een schoen om de hersens geslagen worden aangezien het gooien met dat dat kledingsstuk niets te maken heeft met journalistiek of vrijemeningsuiting. Tenzij de Shari’a op het gooien met schoenen als straf het afhakken van beide voeten heeft gezet. Dat zou kunnen. Met zoiets kan ik dan weer minder goed uit de voeten. In ieder geval vind ik het schaamteloos, maar wel humoristisch om Bush een paar schoenen naar het hoofd te slingeren. Ik heb  begrepen dat het democratie maatje 44 was.  Dat is te vergelijken met het IQ van degenen die menen dat wij democratie naar Irak hebben gebracht. Zeker, schaamteloos en humoristisch kunnen heel goed samengaan.

Schaamteloos vinden sommige Curacaoenaars de nieuwe regeling rond hun autonomie. Ze schelden Balkenende er om uit al hebben ze hem nog geen sandalen naar zijn hoofd gegooid. Persoonlijk vind ik de hele situatie rond de Antillen ook schaamteloos. Het is schaamteloos om te denken dat die eilanden ook maar enige vorm van zelfstandigheid moeten hebben. Zij behoren alle zes gewoon Nederlandse gemeenten te worden en gezamenlijk onze Caraïbische provincie te vormen. Het voordeel daarvan voor de Antilianen is dat zij voluit Nederlander worden. In dat opzicht kunennw ij nog veel leren van Frankrijk dat er niet over piekert om Guyana of St. Martin een vorm van zelfstandigheid of onafhankelijkheid toe te kennen. Het zou ook ridicuul zijn, netzo ridicuul als de onafhankelijkheid van IJsland of Groenland. Je moet wel een  bekrompen kaaskop zijn om zoiets te bedenken, uitsluitend op grond van onze “schuld” als slavenhandelaar in het verleden. Ik voel me voor 0 procent aangesproken. In mijn ogen is het een schaamteloos voorbeeld van Calvinistische achterbaksheid.  Nog even en ik roep de onafhankelijkheid van mijn huis en tuin uit omdat ik los wil van de buren.

Schaamteloos vond mevrouw Bijleveld het gebruik door inwoners van Curacao van de Jodenster. Waarom? Mevrouw Bijleveld begrijpt niet dat de Jodenster voor een Antiliaan niet meer gevoelswaarde vertegenwoordigt dan een middel om Nederlanders mee te ergeren. In die kontekst was het gebruik ervan niet schaamteloos maar mateloos effectief. Uit de mond van mevrouw Bijleveld is zo’n opmerking wel schaamteloos. Waar bemoeit zij zich nog mee, zo kort na de zelfstandigheidsverklaring van die eilanden. Of tenminste, iets dat erop lijkt. Heeft zij nog steeds niet geleerd dat die mensen daar een eigen cultuur hebben? Die hoeven ze echt niet aan te passen aan de onze, integenstelling tot de Antillianen die hier wonen.

Schaamteloosheid, het begint toch wel iets van haar humor te verliezen. Misschien, als ik mezelf nu eens schaamteloos voor gek zet, misschien kunnen we er dan weer om lachen.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

 Service

www.animalfreedom.org/paginas/opinie/schaamteloosheid.html

www.eeuwigweekend.nl/2008/09/04/toren-c-schaamteloosheid-terug-op-de-buis/

www.indymedia.be/en/node/28398

www.filosofiemagazine.nl/…/‘Lijkt_het_u_dan_geen_schaamteloosheidom__als_men_niet_weetwat_kennis_is__toch_een_verkl

www.denieuwereporter.nl/?p=907

www.opeigenkracht.nu/blog/?p=6

www.desduivels.info/blog/archives/category/schaamteloze-promotie

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/12/16/schaamteloos/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

