Feiten en idealen

De overheid is in onze tijd uitgegroeid tot een soort levensgrote mug. Het beest werpt over de hele samenleving zijn schaduw en zuigt aan alle kanten gegevens op. Een aantal van de stofzuigers die de overheid daarbij gebruikt heten CPB, CBS en WRR. Die organen zijn allemaal gevuld met zeer hoogopgeleide dames en heren die zich de hele dag door migraine studeren aan cijfers en toelichtingen. Persoonlijk ben ik blij dat ik er niet aan mee hoef te doen.

Van tijd tot tijd poept de mug iets uit dat dan de titel “nota” krijgt en dat boordevol staat met cijfers en grafieken die allemaal te vangen zijn onder de naam “feiten”. Ja, we zijn dol op feiten. Nog niet zolang geleden stortten politici zich vol weethonger op die feiten om te kijken of er iets bij was dat hen tegen het zere been schopte. Zoiets zou namelijk kunnen leiden tot een initiatiefvoorstel of een motie in de Tweede Kamer.

Dat is nu eigenlijk allemaal niet meer nodig alhoewel de genoemde wetenschappelijke instituten nog wel een paar jaar voort zullen blijven bestaan. Tegenwoordig re(a)geren Kamerleden doodeenvoudig op de inhoud van de krant. Of die nu klopt of niet, dat is niet zo belangrijk. Schokkend moet het wel zijn zodat de kamerleden kunnen laten zien dat ze ook emoties hebben, dezelfde als de eerste de beste burger met welk IQ dan ook.

Begrijp me goed, ik heb niets tegen mensen met een laag IQ al vraag ik me wel eens af of je ze stemrecht moet geven. Je kunt dat tegenwoordig trouwens rustig doen want er wordt toch geen gebruik van gemaakt. Maar goed, neem nu …de beleggers. Je vraagt je toch af wat voor volk dat is. Gisteravond zag ik ze tekeer gaan in België en dan denk je nog: nou ja, Belgen! Deze keer was dat onvoldoende want ook de Nederlandse beleggers gingen tekeer als gierende gekken tegen de directie. Ja, ik zag één van de directieleden zelfs een traan wegpinken maar dat kwam volgens mij doordat hij net zat te denken: :”En ik dan? Ik ben mijn bonus kwijt.”

Ik heb eens goed gekeken naar die aandeelhouders en zowel de taal die ze uitsloegen als hun gezichten spraken boekdelen. Het was ook net alsof ik hun scheldwoorden en verwijten al eens eerder had gehoord en ineens wist ik het: de uitgemergelde arbeiders van de 19e eeuw klonken hetzelfde en zagen er hetzelfde uit. De demonstranten waren deze keer geen inkomensloze arbeiders maar arbeidsloze inkomensverdieners. Ik vraag me af of zij in staat zullen zijn idealen te ontwikkelen zoals die rondgingen onder de negentiende eeuwse arbeiders. Misschien dat Peter Paul de Vries eens een boek kan schrijven over het wezen en belang van het kapitaal. Misschien dat hij de heilstaat van de belegger kan schetsen, hoe het zal zijn met een dictatuur van Poenen en Patsers.

Idealen, daar zit ook emotie in en het voordeel is dat ze duurzamer zijn dan feiten. Als het aan mij ligt, sturen we het CBS, de CPB en de WRR naar huis en zetten we daarvoor het “Peter Paul de Vrieshuis” in de plaats. Ik zie het al helemaal voor me: Peter Paul die zetelt in een ovale kamer met achter zich een blauwe vlag met een gekruiste muntenstempel en een zweep in goud.

Ik was toch al van plan om te emigreren maar niet om deze reden want ik zou nog in staat zijn om te collaboreren. Zoveel Passie, zo veel emotie en ideaal. God zij met Ons!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com 

Service

http://corneel.web-log.nl/corneel/images/2008/05/06/schaamte_002.jpg

www.fd.nl/Weblogs

www.blikopdebeurs.com/weblog/pivot/entry.php?id=484

www.mijngeld.blog.nl/beleggen

www.beleggen.blog.nl/amerika/2008/08/08/de-zwendel-van-merril-en-citigroup-citi-lynch-obligaties

www.geldmuseum.nl/museum/aggregator/categories/8?page=3

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/12/04/feiten-en-idealen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

