Uitgevlogen

Vanmorgen was er op Goeiemoggel, kom maar op met die rochel”, en jongeman die een aantal totaal overbodige gadgets liet zien. Zo toverde hij een fotolijstje te voorschijn waarin ééns in de zoveel tijd een andere foto kon verschijnen. Ik zag het helemaal voor me: Kijk, vrienden, op deze foto staat mijn  schoonmoe…de koe van de buren.”

Het lijkt mij typisch het moment om met dit soort toekomstige bric a brac op de proppen te komen. We zitten in een financieel florissante periode en je moet mensen dus zeker aanzetten tot de aanschaf van producten waar ze nooit van hun leven iets aan zullen hebben. Prachtprodukten, zou ik bijna zeggen.

Over prachtprodukten egsproken. Gisteravond hoorde ik tijdens een vergadering van de raadscommissie dat Ella Vogelaar geen minister meer was. Weg integratie, weg prachtwijken, helemaal uitgevogeld en uitgevloegen… Ik wist niet zo goed wat ik daarmee moest want echt lekker ging het op dat ministerie natuurlijk niet.

Vanmorgen, na de aanschouwing van de totaal overbodige gadgets, kreeg ik te horen wie haar opvolger zou worden en daarvan schrok ik helemaal. Een vertegenworodiger van de grachtengordel van Amsterdam! Nu is de Grachtengordel een prachtwijk maar of alle achterstandsbuurten van Nederland erop moeten gaan lijken, weet ik niet.

Vooral voor het thema “integratie” is niet zo zeer een academische titel nodig als wel een enorme vracht aan geestelijke bagage. Die had Ella niet in voldoende mate en deze advocaat beschouw ik ook al als een geestelijke lichtgewicht. Natuurlijk heeft de PvdA kandidaten die voor zo’n functie in aanmerking komen maar de noodzaak tot het doen van partijpolitieke keuzen lijkt nog voorop gestaan te hebben. Dat doet de partij over het algemeen geen goed, op de lange duur.

Voor het hoofdpijndossier moet je over kennis beschikken, empathie en de vaardigheid om afstand te houden. Vooral die twee laatste neigen tot conflict en toch zijn ze allebei onmisbaar. Bovendien moet je uiterst vaardig zijn op het gebied van de communicatie op alle niveaus. Bij dat laatste hoort ook de communicatie met Wilders en Brinkman (alias PVV) en daarvoor is een speciale handigheid vereist.

Of Ella vogelaar het thema tot een goed einde had gebracht, weet ik niet. Ik weet wel dat het één van de zwaarste ministeries van het hele kabinet is. Hier zou met recht een duo op passen, minister en staatssecretaris dat héél hecht en in het volste vertrouwen in elkaar samenwerkt (een zeldzaam goed op het Binnenhof).

Het lijkt mij dat het CDA dit departement maar al te graag aan de PvdA overliet als “struikelmoment”. Misschien ben ik te gemeen, teveel politiek geïnfecteerd. Het zou kunnen zijn maar ja, zo gaan die dingen daar “in Den Haag”.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Service

www.vrom.nl/pagina.html?id=24947

www.zorgwelzijn.nl/…/ella_vogelaar_over_inburgering_welzijn_mag_wel_wat_meer_creativiteit_tonen.htm

www.volkskrant.nl/binnenland/article503059.ece/Afbraakbeleid_prachtwijken

www.integratiepartij.nl

www.sairaramira.wordpress.com

www.kajman.wordpress.com

 www.pvda.nl

 

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/11/14/uitgevlogen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

