Mannetjesleeuw

Achtendertig jaar geleden was ik als dienstplichtig militair bij de commando’s op bezoek voor een kortstondige opleiding. Een luitenant der commando’s gaf ons schietles. Ik deed het zó goed dat hij mij een kop koffie in het vooruitzicht stelde als ik het vierde schot even nauwkeurig zou afgeven als de eerste drie. Het ging naast.

Kortgeleden vroeg een jonge blom van een raadslid mij of ik wel een man was. Altijd leuk natuurlijk, jonge blommen, maar eerlijk gezegd weet ik het antwoord op haar vraag niet. Mannen zijn doelgericht en worden al helemaal gek ervan als ze het doel van hun handelen volledig in hun greep hebben. Het doel is voor hen een obsessie. De prooi moet daadwerkelijk gevangen worden. Bij mij werkt dat anders. Zodra ik weet dat ik een doel kan grijpen, is voor mij de lol er al af. Als ik de prooi kan grijpen, is het wel weer mooi geweest. 

Voor mannen is het neuken een ultiem doel op zich maar voor mij zijn er waarlijk wel groter genoegens denkbaar dan het vrijen met een vrouw en…nee, het vrijen met een man is geen redelijk alternatief. Nee, zodra een vrouw aangeeft dat mijn verlangens bevredigd kunnen worden, zit ik al weer te kijken naar de volgende. Naar bed gaan is voor mij veel teveel gedoe. Ik ben daar gewoon te lui voor. Bij mij is de reis belangrijker dan de bestemming. Maar manlijk is dat soort denken niet. Dus nou, zie zelf maar.

Het doet mij een beetje denken aan de mannetjesleeuw die, liggend bovenop de heuvel, over zijn vrouwtjes heen kijkt en er één wenkt. Het wijfje sleept zich vol hoop en met veel energie naar boven maar halverwege wuift het mannetje al weer met zijn poot: “Ach nee, laat ook maar zitten”. Het vrouwtje keert onverrichter zake terug, nagegrijndsd door haar soortgenoten maar hopend op een nieuwe kans.

Ik ben nu sinds een jaar of dertig actief als journalist en de laatste twintig jaar houd ik mij meer dan gemiddeld bezig met politiek. In de afgelopen twintig jaar ben ik door het hele politieke midden een keer of zestig aangezocht om lid te worden en zelfs zitting te nemen in een fractie maar ik heb dat nooit gedaan. Het doel lag binnen handbereik en had daarmee al veel van zijn glans verloren.

Vanmorgen las ik in de meest Volkse krant van Nederland een artikel over narcisme. Ja, misschien ben ik wel narcistisch ingesteld. Heel verschrikkelijk lijkt mij dat niet. Ik ben in elk geval een tevreden spinnend mens. Dat kunnen maar heel weinigen mij nazeggen.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Service

www.beleven.org/verhaal/narcissus

www.narcissusquartet.com

www.kruidenheksje.spaces.live.com/blog/cns!3348813E11E97D10!227.entry

www.jacoja.skynetblogs.be/post/5475813/al-wat-van-narcissus-overbleef

www.forums.marokko.nl/archive/index.php/t-2247660-p-5.html

www.forum.fok.nl/topic/772033

www.trendystyle.net/liefderomantiek/mannenseks.html

www.sairaramira.wordpress.com

www.kajman.wordpress.com

 

 

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/11/13/mannetjesleeuw/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 reactiesPlaats een reactie

  1. Dat klinkt mij bekend in de oren. Ik hou van de potentie van iets, de daadwerkelijke, feitelijke invulling ervan hoeft van mij niet zo nodig plaats te vinden. Laten we zeggen dat we van het spel houden en niet voor de knikkers spelen.

  2. You see!


Geef een reactie

