Hartelijk dank voor uw begrip en leve de toekomst

Deze zomer ben ik tijdens de vakantie weer herhaaldelijk bedankt voor mijn begrip. Dat had dan steeds te maken met meer of minder hinderlijke opbrekingen van de asfaltleiding waarlangs mijn reizen plaatshadden. De vraag is waar ik begrip voor moet hebben? Ik word daar eigenlijk behoorlijk kriegel van.

Kortgeleden hoorde ik van een werknemer die in twee jaar tijd dertig weken in de lappenmand had gelegen vanwege de sportblessures die hij had opgelopen. “Dertig weken non-productief”, klaagde zijn werkgever met een haast van tranen verstikte stem. Natuurlijk, ik vind het ook veel als een medewerker éénderde van zijn arbeidstijd ziek is en dan ook nog eens een keer wat procenten vakantie en ADV, Dat IS veel, ik geef dat toe. Je moet je inderdaad afvragen of zo iemand niet een andere sport moet gaan beoefenen.

En toch, ik had van die werkgever wel wat meer BEGRIP verwacht. Werkgevers a la meneer Wientjes lopen altijd te grienen over het oponthoud dat het transport ondervindt door het werk aan de weg. Tegelijkertijd zijn zij zelf groot voorstander van dat werk aan de weg. De wegen moeten breder om hun fijnstofuitbrakende voertuigen door te laten. Bovendien dringen zij er opaan dat het werk aan de weg in de vrijetijd van de werknemer plaats vindt. Ik denk dat ik zeker twee dagen oponthoud heb opgelopen door het gewerk aan de weg in mijn vakantie.

Rationeel gezien zouden de medewerkers dan ook twee a drie fileleeddagen extra vrij moeten krijgen. Al dat gespit in het asfalt vindt immers op aandrang van de baas plaats! Daar komt bij dat die baas te dom of te kortzichtig is om naar alternatieven te zoeken. Hij of zij denkt nog steeds dat de aanleg van asfalt iets met de toekomst te maken heeft maar dat is niet zo.

We kunnen er op rekenen dat de eerstvolgende tien jaar het autoverkeer zal toenemen maar daarna gaat het dalen. Tenminste, als bazen en overheid het licht gaan zien. Er zijn voor die daling verscheidene redenen te geven.

In de eerste plaats is het zaak in zeer hoog tempo een heel fijnmazig net van openbaar vervoer in te richten. Ja, natuurlijk, zeggen de werkgevers dan: maar met alleen maar openbaar vervoer redden we het niet. Dat is een soort wetenschap die weliswaar op nul is gestoeld maar de dames en heren praten elkaar rustig na want het werkt bevrijdend ten opzichte van de verplichting om na te denken.

Maar goed, niet alleen openbaar vervoer dus. Nee, natuurlijk niet. Laten we ook eens tachtig procent van de personeelsparkeerplaatsen opheffen. Dat hakt er behoorlijk in. Collega’s kunnen elkaar echt wel één keer per week ontmoeten zonder parkeerplaatsen.  In de derde plaats moet er veel meer worden vervoerd over water.

Dat alles bij elkaar opgeteld, maakt verbreding van wegen absoluut onnodig tot in lengte van jaren. Het is jammer dat werkgevers, de wenende Wientjes voorop, daarover alleen maar willen meedenken maar niet willen meedoen. Daarvoor heb ik helemaal geen begrip.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

 

Service

www.anwb.nl/125-jaar-anwb/slimmer-mobiel,/De-geschiedenis-van-de-file.html

www.thuiswerkinfo.nl

www.managersonline.nl/nieuws/6932/thuiswerken-staat-goede-relatie-met-collegas-niet-in-de-weg.html

www.degoedevakantie.nl/ov.html

www.doemee.ikgaverder.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=28&jos_fabrik_fo

www.vaart.nl/log/pivot/entry.php?id=1760

 

  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/09/01/hartelijk-dank-voor-uw-begrip-en-leve-de-toekomst/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

