Stayers

Je hebt sprinters en stayers in de sport. Kommer weet er alles van want juist in zijn nationale sport, het schaatsen, komen beide termen veel voor. “Een stayer is een blijvertje”, zegt hij met een tevreden gezicht. “ik ben altijd veel meer een stayer dan een sprinter geweest. Ik hield van de dingen en wilde ze nooit meer loslaten, noem het een geperverteerde verlatingsangst”, zegt hij  lachend. Ondertussen nipt hij zittend op zijn veranda gauw even een Berenburgje weg. Ik doe het hem na want ik wil altijd graag sprinten.

Kommer leunt op zijn comfortabele tuinstoel achterover en glimlacht. “Ik weet wat je denkt”, zegt hij gniffelend. “je denkt, alleen in het drinken is hij altijd een sprinter geweest”, en je hebt gelijk hoor! Ik sprintte altijd bij het drinken omdat de Berenburg de enige was die mij losmaakte van de dingen die ik niet los kon laten. Op den duur was dat natuurlijk niet vol te houden. Niets was vol te houden, zeker de fles niet!” grapt hij.

“Maar weet je”, hij schommelt nu op zijn stoel van voren naar achteren en weer terug. “Zou het niet een mooie gedachte zijn om ook eens een wedstrijd te houden in het langdurig volhouden. Niet de eerste te zijn maar het meest zorgvuldig en diepzinnig in de dingen gekeken te hebben. Zoals je een bloem kunt onderzoeken, eindeloos van alle kanten kunt bekijken en van binnen van buiten minutieus inspecteren. Niet zopiets van: “o, kijk eens wat een leuk bloemetje”! Maar meer een situatie van respectvol bewonderen van ieder detail? Zou dat niet mooi zijn? Volgens mij zit er een Olympische Sport in. De deelnemers krijgen drie weken de tijd, degene die de tijd echt volmaakt, wint goud. Wie het voor die tijd opgeeft, verliest. Een wedstrijd volhouden! Dat heeft veel te maken met liefde voor de dingen en voor de liefde is nog nooit een gouden medaille uitgereikt. Waarom eigenlijk niet? Niemand geeft toch een prijs voor de snelheid waarmee je de liefde bedrijft?  Zijn we zo bang voor de liefde en de bijbehorende traagheid dat we er geen prijs voor willen uitreiken?  Ja zo’n wedstrijd in traagheid , dat zouden de mensen meer moeten doen. Goed tegen stress en paniek.”

Ik kijk mijn oudere vriend onderzoekend aan. Er is in elk geval één ding dat hij eindeloos kan doen: nadenken en praten, vooral als het om niet alledaagse dingen gaat, vooral als het geen platgetreden paden zijn. Hier zit naast mij een echte liberaal hoewel sommigen hem misschien “anarchist” zouden noemen.

Ik besluit dat ik graag met deze anarchist nog een hele tijd naar het gefluit van de vogels, het gescharrel van de vos en de das, de konijnen en de hazen, de bijen en de vlinders wil luisteren en kijken. Dat gaat goed totdat een haas het gazon voor de veranda overschiet. “Een Olympische haas”, zegt Kommer op een vertraagde toon. “Tja, dat zijn die snele sporters daar allemaal: het haasje.” Die avond wordt het half één voordat ik de veranda verlaat. Er is geen woord meer gepasseerd. We hadden ons vastgebetenn  in onze gedachten. Heel mooi!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Service

www.schildpad.nl

www.filosofiemagazine.nl

www.maandvandefilosofie.nl

www.kinderlines.nl/homepages/loveboys1414.html

www.myhomeplanet.nl/Liefdes1.html

www.ahlasunnah.wordpress.com/2007/07/22/vier-soorten-liefde

www.djtrail.nl/component/option,com_joomlaboard/Itemid,166/func,view/catid,2/id,6676

 

  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/08/08/stayers/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

