Brussels lof, alles gezond tussen kont en mond

Ik weet niet of ik deze zomer Kommer nog zie. Mijn Russisch avontuur heeft onze agenda’s volledig door elkaar gegooid. Bovendien kampt Kommer in zijn gezin wat met ziekte en kwaaltjes. De ouderdom komt met gebreken maar krakende wagens duren het langst.

Daar komt bij dat ik bij sommige onderwerpen wel weet hoe Kommer erover denkt. Dat krijg je al je elkaar wat langer kent. Zo hoorde ik laatst een verhaal over het rookverbod in kleine café’s en de soeplesse die ze in het strenge Duitsland op dat gebied betrachten en de strengheid waarmee het soepele Nederland ermee omgaat. Ik heb het nog even niet over de absurditeit van een rookverbod in coffeeshops.

Met waarlijk de rechtzinnigheid van het Geloof der Vaderen in het hoofd heeft de rechter kleine café’s opgedragen aan de opgepoetste volksgezondheidshype mee te doen. Wat mankeert ons eigenlijk? Auto’s, vliegtuigen, schepen en energiecenrtales laten we vrolijk allerlei vuiligheid de lucht in blazen. Dagelijks staan we temidden van de uitlaatgassen en dampen en dan heb ik het nog niet over de menselijke en dierlijke flatulentie die ook het nodige bijdraagt. Maar meeroken…dat is gevaarlijk!

Echt één kwartier op de hoek van een wat drukker kruispunt in mijn  stad, laat mijn longen hetzelfde gevoel ondergaan als een week lang meeroken. Mijn ogen, mond en zelfs mijn oren hebben er dan ook nog last van om nog maar te zwijgen over de uitslag die mijn huid soms vertoont.

Ben ik blij met rookvrije restaurants? Ja! Ben ik blij met het rookverbod? Nee! Vooral niet omdat ik als geen ander weet hoe dit verbod uit de Brusselse verbodsstoma’s is op komen borrelen met de smoes dat het goed zou zijn voor onze gezondheid. In werkelijkheid heeft men daar helemaal geen zorgen om onze gezondheid maar wel om onze productiecapaciteit. Wie ziek is, produceert niet en dat is kwalijk. De mens is al heel lang gedegradeerd tot consument maar ook tot productiefactor (lees Marx!). Sterker nog, de mens is de primaire productiefactor en moet dus blijven draaien. Aan de voorkant proppen we er gezonde brandstof (maaltijden) in en aan de achterkant poept het wezen dat mens heet een product uit. Dat veel van die producten overbodig en vrij van kwaliteit zijn, doet er niet toe. Het gaat om het mechanisme. Het gaat om de kringloop van goed en kapitaal.

Dat is de basis van het rookverbod, acties tegen vet, suiker, alcohol en noem maar op. O zeker, ik wil de gemeentelijke overheden nog het voordeel van de twijfel geven maar landelijk en Europees gaat het om de instandhouding van de mens als economisch element in de keten. Het klinkt cynisch maar het heeft alles te maken met de werkelijkheid. Wie de verbanden ziet tussen gezondheid en economisch streven van Europa, die doorziet ook het hele schema.

Daarbij hoort ook het schadelijke effect va de reeks van verboden die over de mensheid wordt uitgestrooid. Verboden leiden tot verdomming en dat is de bedoeling. Verdomde mensen hebben een sterke overheid nodig. Er zijn tal van mechanismen om die verdomming te ondersteuninen: een overmaat aan regels en voorschriften, stompzinnige tv-programma’s, walgelijke games, betekenisloze politici en een verdere individualisering. Niet te vergeten: meer zorg en hogere belastingen. De mens verliest meter voor meter zijn of haar autonomie en raakt misvormd totdat er een kreunende loonslaaf overblijft. Een glazig ogend wezen dat in staat is “dank u” te zeggen tegen de Brusselse goeroes vanwege de zorg om de gezondheid.

Kommer had het niet scherper kunnen zeggen maar ik weet dat ik zijn gedachten weergeef. Misschien wordt het toch nog eens tijd voor een bezoekje. ik heb frisse lucht en humor nodig.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Service

www.intensievemenshouderij.nl

www.managementsite.nl/content/articles/494/494.asp

www.mens-houderij.hyves.nl

www.management.scriptum.nl/boekeninfo.asp?CODE=ribmnrooqrihr

www.denkproducties.nl/?pid=17&itemid=155&contentItemID=440&handler=display_denkproducties

www.mt.nl/Archief/302180/Reportage_-_Intensieve_menshouderij.html

www.innoverendemens.blogspot.com/2008/04/de-intensieve-menshouderij

www.kwartiermakers.web-log.nl/kwartiermakers/ 

 

 

 

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/08/05/brussels-lof-alles-gezond-tussen-kont-en-mond/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

