Uitslapen voor tieners

Laat ik daar nou zeker tien jaar behoefte aan hebben gehad! Een wetenschapper die mij, nee mijn ouders kwam vertellen dat ik niet voor half tien mijn bed uit mocht komen en dat ik pas een half uur later iets hoefde te leren! Niet voor tienen naar school dus. Je heet toch niet voor niets “tiener“? Mijn ouders waren zo dom om te denken dat je tieners gewoon op tijd naar bed moest laten gaan. Bij mij was dat trouwens tien uur ’s avonds. Daar heb je het al!

Nee, er waren een seksuele revolutie, computers, games en elektronische wekkers voor nodig, om nog maar niet te praten over iPods voordat de oudere generatie eindelijk door had hoe de biologische klok van tieners in elkaar zit. Want weet je, tieners zijn nachtbrakers. Dat is nu eindelijk wetenschappelijk vastgesteld. Voor buschauffeurs is dat ook leuk want die hoeven dus eigenlijk niet voor ’s morgens half tien aan het werk te gaan. Om over de treinen maar te zwijgen.

Voor de ouders is het een bevrijding want ze weten nu zeker dat het gezamenlijk ontbijten een taboe is. Ouders gaan namelijk volgens hun biologische klok vroeger naar bed en kunnen dus ook gewoon vroeg opstaan om vroeg aan het werk te gaan. Behalve de leerkrachten dan, natuurlijk, want voor tienen is er op school niets te doen. Elk kind een sleutel om de nek en het redt zichzelf wel. Heel goed, daar krijg je zelfstandige kinderen van. Trouwens…

Ook niet meer zeuren als de tieners op zaterdagavond om 3 uur ’s nachts thuiskomen hè? Dat is gewoon hun biologische klok en er is nu eenmaal een verschil van twee zones met de ouders. Wie opblijft tot zijn of haar kind thuiskomt, loopt een flinke kans op een jetlag maar ook dat mag geen probleem zijn. Vroeger heette dat gewoon generatiekloof.

Ouders en leraren zouden eens moeten beseffen welk een strijd die kinderen moeten leveren als zij om half negen in de schoolbanken moeten zitten terwijl ze nog maar drie uur geleden aan het beesten waren! Als je je dat realiseert, durf je toch echt van een kind in zijn of haar “tiens” eigenlijk niets meer te vragen. Helpen met afwassen? Alleen tussen tien en vier want daarna slaat de secondenwijzer van het biologische klokje van gehoorzaamheid  op hol.

Ik vind het fantastisch. Zo kunnen we onze kinderen tenminste ook houvast geven? Moe? Geeft niets hoor, jonkie, gewoon je tijdklok. Beetje last van Pfeiffer? Niks van aantrekken hoor, het is een goed Zwitsers biologisch horlogemerk. ‘

Zouden die verschrikkelijk wetenschappelijk onderzoekers zich niet hebben afgevraagd of een kind dat uitslaapt tot half tien om tien uur niet netzo slaperig en drollig in de klas zit als ééntje dat nu om half negen de lessen moet volgen?  Eén ding weet ik wel, ik kan rustig gaan slapen want er wordt over mij gewaakt vannacht. Door de jonge garde. 

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

(Vraag: hoe oud is Hugo Chavez? Hij heeft de klok een half uur terug gezet)

Http://politiek.wordpress.com

Service

www.skbnm.nl/pags/opvoedingtieners.htm

www.mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/9744-tiener-en-opvoeding-van-12-tot-18-jaar

www.sugababes.nl/showtopic/65232

www.glimmerveen.nl/loes/biologische_klok.html

www.tienerblog.nl

www.dieet.blog.nl/gezondheid/2008/04/08/eigen-tv-is-slecht-voor-tieners

 

 

 

 

 

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/07/15/uitslapen-voor-tieners/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

