Zijn 22 hechtingen genoeg?

Rode kater

De Noorse regering heeft besloten 35.000 rendieren af te schieten omdat zij verantwoordelijk zouden zijn voor de opwarming van de aarde. De dieren produceren met hun scheten meer CO2 dan alle auto’s van Noorwegen bij elkaar. Het klinkt absurd en het is het ook. We zijn altijd graag bereid onze verantwoordelijkheden af te schuiven. Niet wij maar de natuur is fout.

Het valt ons klaarblijkelijk moeilijk om verantwoordelijkheden te onderkennen en ze te nemen. Dat ervoer ik afgelopen week ook weer. Toen ik donderdagavond na een commissievergadering thuiskwam, wachtte mij een slachtoffer van geweld in de openbare ruimte op. Mijn 15 jarige rode kater was aangevallen door een zwarte, loslopende, hond in de buurt. Zijn staart was zo goed als helemaal doormidden, zijn rechter achterpoot zag er uit als minestronesoep en wat hij nog aan kloten had, was ook weg. De dierenarts had 21 hechtingen nodig om het dier opgelapt te krijgen.

Ik niet, ik zit met één onverbrekelijke hechting aan het dier vast en daarmee komen we op 22 hechtingen. Er kwam een enorme woede in mij op. Het was namelijk niet de eerste keer dat één van mijn huisdieren het slachtoffer werd van de bovengenoemde hond. Een jaar geleden heeft deze ook al mijn Jack Russell aan de achterkant opengescheurd. De baas en bazin verbinden daaraan geen enkele consequentie en laten hun hond nog immer vrolijk loslopen. Het gaat hun niet aan en ze voelen er niets bij. Als het hun kat was, dan hadden ze hem vermoedelijk al lang in de groene bak gemioeterd en een nieuwe gehaald. Ze zijn ten slotte gratis!

 Moet ik mijn dieren binnenhouden omdat zij zich niet aan wet, regelgeving en normaal verantwoordelijkheidsgevoel houden? Het lijkt er wel op. Ze zijn zelfs nog te belazerd om de gigantische dierenartsrekening te betalen. Zeker niet verzekerd, dat zou me niets verbazen want dat hoort bij zo’n gebrekkig gevoel voor verantwoordelijkheid. Hoe

Nu weet ik  wel dat er mensen zijn die zeggen: ach zo’n hond en ach zo’n kat.” In hun ogen is het pas erg als er een kind wordt gebeten. Nou, je zou er bijna op gaan hopen. De kans is aanwezig want de ouders in de buurt laten hun kleine kinderen rustig tussen de auto’s op de parkeerplaats rondrennen. Ook als ze er vlak naast staan te kwekken met die o, zo interessant buurvrouw.

Ondertussen racen de auto’s af en aan. Eén kleinigheid gemist in de spiegel en …aaaaach wat zielig! Ik weet het niet hoor maar toen IK klein was, leerde ik nog dat de straat geen speelplaats was.

Het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel is ruim vertegenwoordigd in onze buurt want ook de hoogste politieman die er woont laat zijn twee honden altijd loslopen. Hij lapt de APV gewoon aan zijn leren laars en zeg er niets van: gegarandeerd dat de volgende dag één keer te weinig knipperen met de richtingaanwijzer je op een bon komt te staan. Jahaa, de politie heeft de burger nodig bij haar moeilijke taak!

Ja, zoiets kan zo maar tot een burenruzies en burgeroorlog leiden. Ondertussen heeft de overheid de mond vol over “eigen verantwoordelijkheid” van de burger. Daarover spreekt ze meestal als het gaat om dingen waar ze geen zin in heeft of waar ze geen electorale winst kan behalen. Hondenpoep, dat is ook erg, maar dat je huisdieren worden verslonden door de hond van de buren, dat doet er niet toe. Nee, als de stomme varkens de toon gaan zetten, dan ziet het er voor de dieren slecht uit.

Eigen verantwoordelijkheid, ja zeker, er zijn mogelijkheden voor de “burger” genoeg om veratwoordelijkheid te nemen. Laat de overheid daar maar eerst eens op toezien voordat ze komt met de eerstvolgende regeling of wet. Regels die niet worden nageleefd, die leren mensen hun verantwoordelijkheid niet te nemen.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Service

www.carrieretijger.nl/carriere/promotie/verantwoordelijkheid

www.thebecompany.nl/verantwoordelijkheid.htm

www.mensinwereld.nl/Verantwoordelijkheid/verantwoordelijkheid.html

www.elsbethwiersma.c3log.nl/gedeelde-verantwoordelijkheid

www.relatie.blog.nl/algemeen/2007/07/27/liefde-is-verantwoordelijkheid

www.overheid.nl

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/07/06/zijn-21-hechtingen-genoeg/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

