Oranjegekte (6)

pierrot

Nederlandse supporters zijn over de hele wereld geliefd door hun krankzinnige gedrag. Vanmorgen zag ik voor het eerst een  brulshirt. Dat bestaat uit een shirt met een dubbele voorkant. Als je het voorste pand optilt, komt er een grote, brullende leeuwenbek tevoorschijn en geen gore, blote bast zoals iedereen natuurlijk eigenlijk hoopt.

Ik kan Endemol aanraden om binnenkort met het “lulshirt” op de markt te komen. Het is karakteristiek platvloers en geeft eigenaar en omstanders precies wat je ervan verwacht. “What you see is what you get”, zou ik zeggen. 

Zou dat ook voor ons kabinet gelden? Ik word daar de laatste tijd alsmaar troostelozer van. Naast de heilloze wens om de accijns en de BTW te verhogen, dweilt er een discussie over proefjes met embryo’s en…nu wordt er ook nog gehakt in de AWBZ. De zorg voor de minstgelukkigen van onze samenleving kan best een stukje minder, zo vindt dit kabinet van overwegend linkse signatuur.

Zolangzamerhand zou ik aan Wouter en André toch willen vragen: “Noem eens drie …”, nou vooruit één dan. Nee, ik weet het niet meer hoor. Volgens mij is dit kabinet bezig alle verlangens van het vorige clubje Balkenende te vervullen en de reden waarom blijft mij onduidelijk. Nederland is er de laatste tijd echt niet socialer op geworden omdat er misschien wel gratis schoolboeken komen. Daar schiet me nog zoiets te binnen: de kinderopvang, die moest toch gratis worden?

Ik begrijp ook niet waarvoor al die teleurstellingen nodig zijn. Als je als kabinet geen geld meer hebt, hef dan eens een aantal acties op die echt nutte- en nodeloos zijn en die niets toevoegen aan onze samenleving. Acties ook die niet eens iets te maken hebben met de zo innig gekoeterde solidariteit. ik bedoel natuurlijk dat gefrut in Irak en Afghanistan. Of in Tsjaad of in welk-land-dan-ook. Dat kost me elke keer eindeloze sommen geld en het heeft nog nooit een gunstig resultaat opgeleverd. Hoe vaak moet ik dat nou nog zeggen? In Uganda stonden ze elkaar laatst ook al weer te koppen af te hakken. Laat toch gaan!!!

Natuurlijk weet ik ook wel dat onze voorvaderen voor een belangrijk deel de oorzaak zijn geweest van de talloze troebelen in Afrika en Azië en straks misschien in Bolivia. Maar wat kan IK daaraan doen? helemaal niets, zoals keer op keer blijkt. Je dempt de ene bodemloze put met de andere en uiteindelijk vallen ze allemaal in duigen.

Valt Elhorst van zijn sociale geloofsbrieven af? Nee hoor, helemaal niet, integendeel. Ik zie voor mij die mensen met een handicap die zich tegen elke stroom in voortbewegen metbehulp van al dan niet elektrisch aangedreven wielen of die zich wentelen in hun eeuwigdurende beddelijke omgeving en ik zie hoe we daar stelen om het in een hopeloze poel van ellende uit te geven. Dat mijne heren en dames is wanbeleid en crimineel tegelijk.

Ik snap het wel maar ik wil het niet meer. Over, uit en afgelopen. O nee, ik ga geen PVV stemmen of TON. Ik ga niet van de regen verhuizen naar de slagregens. Nee, dat niet. Maar ik zou zo graag eens willen dat er echte keuzen werden gedaan en beslissingen genomen. Weg met die politiek van “we moeten het iedereen” naar de zin maken en dat dan afwentelen op degenen die zichzelf helemaal niet kunnen verweren. Dat is niet alleen wanbeleid en crimineel, het is nog laf ook. 

Ik steek jullie de hand met de rode roos toe maar laat die nou niet bij de eerste de beste kennismaking de kleur bruin aannemen. Nu is er nog de oranjegekte die de mensen eene beetje zoet houdt. Straks is er de Tour de France en zijn er de Olympische Spelen maar daarna, daana volgt de anticlimax. Ik houd mijn hart vast. Met Prinsjesdag zal de Oranjegekte zijn doodgebloed.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Service

www.pierrotfashion.be

www.bloemenstudiopierrot.nl

www.gedichten-freaks.nl/toon.asp?num=180680

www.edwardvandevendel.blogspot.com/2007/01/desillusie-door-marieta.html

www.nlpop.blog.nl/festivals/page/8

www.nieuwsblad.be/Archief/Artikel/index20030412NBRA12042003_028.aspx 

www.elsevier.nl/nieuws/europese_unie/artikel/asp/artnr/72187/index.html

 

 

 

 

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/06/12/oranjegekte-6/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

