Van korte lontjes en onwetendheid

 

wangedrag

“Comazuipen”, ik kende het woord niet tot voor een paar maanden geleden en het is afkomstig van, bijna, pubertjes van twaalf dertien jaar. Comazuipen is stoer en als je de coma overleeft kun je er bijna een boek over schrijven waarmee je bij Pauw en Witteman goede sier zou maken.

Nu durf ik best toe te geven dat ik in mijn vermaledijde tijd van de dienstplicht één keer een alcoholvergitiging heb gehad in de hoop indruk te maken. De borrels waren afkomstig van de plaatselijke milva-afdeling. Dat was de tijd dat vrouwen zich nog niet in het veld mochten laten doodschieten. Ze staken zich vooral in Hare Majesteits rok om een officier aan de haak te slaan. “Camp Date” zullen we maar zeggen.  Even zo goed maakte die hele escapade vooral veel indruk op mijzelf. Ik heb drie dagen in de ziekenboeg gelegen. Stoer!

Nu was ik gisteravond aanwezig bij een vergadering van onze raadscommissie. Daar bleken werkelijk nog commissieleden zitting te hebben die van het alcoholprobleem onder jongeren geen weet hadden. Jongeren hadden altijd al stiekem gedronken. Ik moet het alweer toegeven:  vroeger gebeurde dat stiekem. Dat is precies het verschil met onze eigen tijd.  De wat weinig geïnformeerde commissieleden gaven voorbeelden uit hun eigen opvoedingservaring en zagen volledig voorbij aan de hedendaagse ouders die rustig een voorraadje bier in huis halen voor het weekend van hun twaalfjarigen. En daarbij blijft het niet.

Het kon natuurlijk ook niet uitblijven. Het drankgebruik onder volwassenen is de laatste tientallen jaren met sprongen toegenomen. De jeugd neemt zoiets over want “zuipen staat volwassen en groot”. De werkelijkheid is anders en vooral de hersencellen van mensen tot hun 25e zijn uiterst kwetsbaar voor het goedje dat alcohol heet. Als Nederland al ooit “Islamiseert””  komt het doordat de hersenen van de rest door alcohol zijn aangevreten waardoor zij alles in halfonbewuste toestand laten passeren.

De wethouder had toch wel de meerderheid van de commissie achter zich staan in zijn strijd tegen het alcoholmisbruik onder minderjarigen. Dat maakte echter onderdeel uit van een veel grootser plan om jeugd en jongeren van baby-af-aan op het rechte pad te houden. Een deel van de commissie had daar moeite mee en daar kan ik me wel in vinden. Jeugd en jongeren zijn onze jeugd en jongeren. Dat wil zeggen, als we klagen, moeten we bedenken dat we die kindertjes zelf hebben gemaakt, opgevoed, verwaarloosd, mishandeld of wat dan ook.

Op dezelfde avond kwam een plan ter sprake voor de bouw van appartementen voor ouderen, gezinnetjes en jongeren. Eén van de eerste vragen van de aanwezige ouderen was “krijgen we dan ook “hangjongeren”?” Waar je aan denkt! Als je het woord “jongere” hoort dan verbinden de chemische stoffen in je hoofd dat kennelijk meteen met hangjongeren, overlast, brutaliteit en noem maar op. Maar…

Misschien geven de ouderen in dat opzicht toch ook wel zelf het verkeerde voorbeeld. Zijn er niet verschrikkelijk veel ouderen die zich aan het minste of geringste meteen storen, kwaad reageren, bits zijn en noem maar op? De kakelende kip van de buren stoort ernstiger dan de dagelijkse reeks vliegtuigen die overkomt. En maar schelden en schreeuwen. Hondenpoep en grafitti, stuk voor stuk zijn het aanleidingen voor ouderen om over de rooie en door het lint te gaan. 

Korte lontjes en op de strepen staan zijn kenmerken van de vergrijsde generaties. Het is toch geen wonder dat jeugd en jongeren dat soort gewoonten overnemen? Onze jeugd en jongeren, kinderen en kleinkinderen van…ja van de buren natuurlijk. Niet van ons! Opvoeden is toch in de eerste plaats voorleven en voorbeeld geven. Opgroeien is vooral naäpen van de ouderen. 

Ouderen misdragen zich maar jongeren mogen dat niet. Daartegen moet de overheid de wapenen opnemen. Soms lijkt die opvoedingsdrang een verschrikkelijke boodschap in te houden: “Doe vooral niet zoals wij!”

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

 

Service

www.thebecompany.nl/na-apen.htm

www.dagenvan.nl/pivot/entry.php?id=13

www.jmouders.nl/Nieuwsartikelpagina/DeKunstVanHetStrengZijn.htm

www.weblogs.nrc.nl/weblog/media/2007/11/26/comazuipen-en-wat-doet-de-regering

 www.youtube.com/watch?v=FHs4QKBmWL0

www.femkesfusion.blogspot.com/2007/11/comazuipen-door-kinderen-voor-kinderen.html


 

 

 

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/05/16/van-korte-lontjes-en-onwetendheid/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 reactiesPlaats een reactie

  1. Tsjah, ik denk dat het mes aan 2 kanten snijdt. Wat natuurlijk wel zo is, dat sinds je van die zuipketen hebt, er ongetwijfeld nog meer wordt gedronken. Komt dit niet door de stijgende prijzen in de horeca? Het indrinken is bijna standaard om mij heen, dat komt vooral om het best duur is allemaal.
    De zuipketen schijnen erg goed te lopen, wat natuurlijk ook bijdraagt aan een zuipcultuur. Hoe je het ook wend of keert, in de jaren ’70 had je ook vast geen nette jeugd voor wat betreft zuipen en blowen.

    Comazuipen, tsja, zonde. Blijkbaar toch een goed imago??? Zo zag ik laatst een filmpje van een neefje van mij (had ie op telefoon), waarbij een meisje zich helemaal de schompes zoop tot ze erbij neerviel. Ik denk dat er moet nagedacht worden over HOE je het probleem aanpakt. Vaak hoor je ouders zeggen: “Ik heb liever dat mijn kinderen thuis een biertje drinken dan op straat.” dat is best goed te begrijpen, ik denk alleen dat er dan ook automatisch meer wordt gedronken. Shandy bestaat toch ook? Zit echt minimaal alcohol in! Jammer dat dat niet onder de noemer ‘stoer’ valt.

    Iederen zit elkaar op te jutten. Helaas zijn daar een boel jongeren gevoelig voor. Heel eerlijk, wat zou je er tegen kunnen doen?! Een reclamespotje of wat dan ook van SIRE Oid wordt wel over nagedacht, maar zal zeker niet het comazuipen stoppen of wat dan ook. Ik denk dat je via de jeugd moet communiceren en niet doormiddel van een televisiespotje.

    Ik heb eens iemand horen zeggen: “Ik ben blij dat ik vroeger altijd in het buurthuis kwam. Daar ben ik echt opgevoed en gegroeid. Anders had ik nu vast veel verkeerde keuzes gemaakt en was ik niet zoals ik nu ben.” Stimuleer buurthuizen? Zet daar redelijk jong personeel in, dat helpt vaak! Zij zijn tenslotte degenen waar tegenop gekeken wordt en niet tegen iemand van 50, althans, op andere wijze.

  2. Soms heb ik overigens het idee dat mensen in te dure huizen, werkzaam op een hoog overheidsniveau geeeeeen idee hebben van wat er in de samenleving speelt en hoe de samenleving inelkaar steekt. In de duurdere buurten heb je hier tenslotte ook minder kijk op, denk ik?
    Maar wees maar gerust, ook bij de hockeyclub van hun zoon of dochter wordt genoeg geschonken en dus gedronken hoor!


Geef een reactie

