Bossche bollen, bolleboosjes en boze bolletjes

vrouwtje sleept mannetje weg

Gisteravond nog zat ik met mijn vrouw, dochter en haar Baskische vriend in een tapasrestaurant in Barcelona dat grappig genoeg “Bilbao” heet.  Je kunt dus mensen die op bezoek komen in Barcelona heel goed voor de gek houden door ze uit te nodigen voor een kort bezoek aan Bilbao. Meestal kijken ze je wat verward aan. Nu is mijn hele familie inmiddels wel in het restaurant geweest want waar moet je als rechtgeaarde Bask anders je vrienden uit den vreemde in Barcelona mee naartoe nemen?

Even zo goed blijft er genoeg te lachen want eerst zat ik vlak naast een Barcelonees stel dat hevig ruzie zat te maken en elkaar bijna de tapas in het gezicht uitsmeerde en even later kwam er een hele serie dames uit het land waar het leven goed is naast me zitten. Het opvallendste van deze dames was dat zij achter elkaar door aan het ratelen waren en dus voortdurend lieten merken waar ze vandaan kwamen. Nu heb  ik niets tegen Bossche Bollen maar het lijken er wel steeds meer te worden. Soms heb ik het idee dat Brabant het China van de Benelux is. Dan vrees ik een tsunami ervan. Alleen die zachte “g” al…  Je zou je3 daar als Noord-Nederlander tegen af moeten zetten.

Hoe dan ook, zowel het gehoor als het gedrag waren grappig en ik kon mijn plezier erom nauwelijks onder banken of stoelen steken. Heel onbehoorlijk natuurlijk maar ja…zo is het nu eenmaal. De Bossche Bollen zaten mij dan ook heel venijnig aan te kijken op momenten waarop ze dachten dat ik het niet zag. Echt iets voor vrouwen uit de generaliteitslanden, de buitengewesten zal ik maar zeggen. Bossche Bollen, ik ben er gek op en Jan de Groot, de beste bollenbakker ter wereld, is dan ook één van mijn helden. Ondanks die zachte “g”. Hij kan het woord “slagroom” juist daardoor uitspreken alsof het uit een spuitbus komt.

Tja, dan is het heel wat als je vanuit de Catalaanse onwerkelijkheid middenin de Nederlandse sappigheid wordt gegooid. Bolleboosje Verdonk stond met stralende toet op een grote foto op de voorpagina van de meest Volkse krant van Nederland. Zij zet met haar “Trots op Nederland” in op het nationalisme. Nationalisme zal haar niet vreemd zijn want het is een onderdeel van het liberalisme maar het is niet hetzelfde. Nationalisme is een vorm van liberalisme dat te vergelijken is met de bedelaars zonder ledematen die ik in Barcelona weer heb gezien: er ontbreken essentiële onderdelen.

Rita wil de Nederlandse cultuur beschermen. Ze vindt dat Nederlanders jarenlang te horen hebben gekregen dat ze zich aan moesten passen. Nou, dat is kletskoek hoor. Nederlanders doen helemaal niets met hun cultuur, of ze dat nu wordt gezegd of niet. Ze hebben zich de afgelopen tientallen jaren vooral aangepast aan de Amerikaanse cultuur om maar vooral niet achterlijk te lijken. Nu maken ze kennis met een cultuur die zichzelf is gebleven en die noemen ze “achterlijk”. Vervolgens komt Rita ons vertellen dat we onze eigen cultuur beter hadden moeten handhaven, oftewel een beetje achterlijker hadden moeten blijven?

Rita wil ook de files opheffen omdat ze niet begrijpt dat die nu juist onderdeel uitmaken van onze cultuur. En zoals gewoonlijk willen alle Nederlanders er vanaf. Ik geef onmiddellijk toe dat ik graag zou willen dat Nederlanders meer aandacht aan hun cultuur zouden geven. Dan zou dat op een manier moeten gebeuren zoals Bilbao in Barcelona: in het hart van Catalonië speelt zich een intensief leven af volgens Baskische maatstaven. Dat is mogelijk doordat beide partijen hun cultuur zo vorstelijk koesteren en dan bedoel ik niet de Baskische bommen en Catalaanse scheldpartijen. Beide kennen ze en voelen ze hun wortels nog en ja … dan kun je naast elkaar bestaan. Naast elkaar en met elkaar, hoe gek ze elkaar ook vinden.

De tragiek is voor de Nederlander. Als een Spaanse prinses beweert dat DE SPANJAARD niet bestaat, barst er een algemeen gejuich op in het land. Populairder kan ze zich niet maken!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

 

Service

www.baskenland.startpagina.nl

www.nl.wikipedia.org/wiki/Euskadi_Ta_Askatasuna

www.sketchesofspain.nl/2007/06/03/bicing-in-het-parool

www.wereldpagina.nl/index.php/Spanje:_Kunst_en_Cultuur

www.refdag.nl/artikel/90817/In+katholiek+Spanje+bestaat+de+multiculturele+samenleving+niet.html

www.headliner.nl/nl/a/spanjeblog/

 

 

 

 

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/04/08/bossche-bollen-bolleboosjes-en-boze-bolletjes/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

