Racisme en bloedworst

schaarste.jpg

Ik kan me haast de geur nog heugen van de dagen die ik op het landgoed doorbracht van mijn goede vriend Fentener van Vlissingen. We waren beiden gek op een goed glas single malt whisky. Het was dan ook de geur van Schotland. Ja, niet voor niets bezat hij uitgestrekte natuurlanderijen in het noorden van Schotland. Schitterend! 

Paul, ik mocht Paul zeggen zoals trouwens bijna iedereen, was verzot op zijn choker, een kleedgewoonte die ik van hem heb overgenomen. Hij was ook gek op nadenken, dromen en mijmeren, net als ik. Eén van zijn mooiste gedachten was dat we af moesten van het economische groeimodel. “Groei is nergens voor nodig”, zei hij altijd, ook al groeide “zijn” Makro als kool, “winst moet je maken. Door groei druk je jezelf dood.” Paul was een aanhanger van de gematigde schaarste-economie. Als het maar een doel had, alles moest doelmatig zijn, ook het dromen.

Ik moest aan hem denken toen ik vanmiddag met mijn vrouw zat te mijmeren over de bloedworst die er in de vijftiger jaren wel eens op tafel kwam. Kijk, bloedworst, dat was schaarste-economie. Bloedworst hoort in mijn beleving nog steeds bij de vijftiger jaren van de vorige eeuw. Het hoort bij de moeizame jaren van wederopbouw en afzien. Ik heb bloedworst trouwens nooit lekker gevonden, ook niet met rode kool en een schijf appel.

En toch hadden we het niet zo slecht. Er was weinig mode, er was niet veel keuze aan etenswaren maar slecht…nee slecht hadden we het niet. Sterker nog, in sommige opzichten was het leven beter dan nu. Er was bijvoorbeeld geen sprake van een wijdverbreid alcoholmisbruik onder pubers. Ten opzichte van het heden is dat winst. En winst, daar gaat het om. Ik ben het met Paul eens.

Wat er ook niet was? Racisme! O ja, er werd wel eens een lelijk woord gezegd over negers. Die waren toen nog niet zo dik gezaaid in de polder. Een enkeling waagde het in 1950 al weer te spreken over een fatsoenlijke vorm van antisemietisme. Ja zeker, het was toen nog toegestaan om te zeggen dat je als Hollandse jongen niet echt gek op Joden was. Maar racisme in de scherpe betekenis van het woord. Nee dat was er niet. Logisch ook. De meeste mensen hadden het gif van het racisme nog glashelder in de herinnering zitten. En bovendien…er waren geen andere rassen in Nederland behalve dan wat mensen uit Indië maar ja, zelfs in mijn thuisstadje Winschoten kon je dat nog nauwelijks een ander volk noemen.

De vrouwen droegen wel eens een sarong maar wie daarom lachte, werd meteen door zijn of haar ouders terechtgewezen. Nu las ik vandaag in de meest Volkse krant van Nederland een artikel  waarin de auteur betoogde dat racisme zonder ras gevaarlijke onzin was. Tja, ik vond zijn betoog een beetje gevaarlijke onzin want volgens mij is racisme zonder ras heel goed mogelijk. Er zijn nu eenmaal mensen die anderen zo ernstig haten of er een weerzin tegen hebben dat zij die ander aangeboren slechtheid toedichten. Aangeboren, ja, zo beschouwen ze dat. Het maakt dan niet meer uit of die slechtheid daadwerkelijk is aangeboren of niet. De reacties zijn er hetzelfde om. De reacties zijn er ook even verwerpelijk om.

Natuurlijk ging het de auteur om de negatieve kenmerken die moslims worden toegedicht. Toegegeven, moslims belijden een geloof en zijn geen ras maar…de tegenstanders beschouwen hen als een ander ras. Dommigeid, agressiviteit en fanatisme zijn in de betogen van anti-Moslims aangeboren kenmerken van iedereen die de islam aanhangt. Zij stellen zelfs dat een gematigde islam onmogelijk is. Wat wil je nog meer? Zelfs de moslim die zich wil onttrekken aan het fundamentalistische geloof, is in de ogen van de anti-moslim nog steeds verdacht en misdadig. 

Waar komt die houding toch vandaan? Er zijn vele bronnen maar ik kan me maar niet onttrekken aan de gedachte dat het iets te maken heeft met de mentaliteit sinds 1955. Niet langer zijn wij mensen van de “winst” en “schaarste”. Nee, wij westerlingen willen alles. Wij willen hebben en nog meer hebben. Wij willen groeien, economisch en ook cultureel. Onze bezitsdrang en hebberigheid is alle grenzen van beschaving te buiten gegaan.  Ja zeker, Turkse obers behoren zich in Alanya te gedragen naar onze maatstaven en dat geldt nog meer als ze in Nederland komen wonen.

Ik mis Paul bijna elke week en ik mis hem nog meer omdat ik een belangrijk pleitbezorger voor schaarste en bescheidenheid heb verloren toen hij in 2006 voorgoed vertrok. Niet dan nadat hij zijn laatste glas single malt met mij had gedronken. Voor hem ben ik blij. Hij had zich niet plezierig gevoeld in onze samenleving van graaien, hebben en groeien. 

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

 

Service

www.floor.nl/economie/schaarste.html

www.rutgerclaassen.nl/docs/economie%20verlangen.pdf

www.desmetlive.nl/program.asp?lIntEntityId=125

www.stormfront.org/forum/showthread.php/silly-rijken-verschansen-zich-achter-413182.html

www.ineuropathuis.huibs.net/2008/02/aanzetten-tot-racisme-ulfkotte-vriend.html 

www.maghreb.nl/2008/03/01/racisme-is-geen-mening

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/03/13/racisme-en-bloedworst/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

