De wijk nemen

icoon_betrokkenheid_bl-fullcrop_00_1111.jpg

Nog niet zolang geleden stond ik in de winkel bij een boze Marokkaanse slager. Hij wond zich op omdat hij zijn klachten niet kwijt kon bij de gemeente. Niemand scheen naar hem te luisteren. Tja, dat overkomt wel meer mensen maar…deze slager vertelde dat allemaal aan mij terwijl hij zijn  grootste mes stond te slijpen. De vrees bekroop mij al dat hij over de balie zou springen om als een wilde Touareg me het mes in het rond te gaan hakken. Ja, wanhoop doet tradities soms herleven.

Ik vond mezelf ook heel dapperw ant ondanks het wilde gezwaai met het mes, beelf ik rustig doorgaan met mijn vragenstellerij. Dat hoort bij mijn werk. En ik kreeg antwoord maar de slager werd wel steeds bozer. Ik voelde me dan ook een stuk geruster toen ik weer buiten stond. Even zo goed vroeg ik me af hoe het zo verschrikkelijk mis kon gaan. De overheid wil toch politiek, bestuur en burger dichter bij elkaar brengen? Horen Marokkaanse slagers daar niet bij? Ik raakte er al bijna door in verwarring toen ik een lid van één van de politieke partijen zag staan. Ik wees hem op de boze man en voegde eraan toe: “Is dat nou niets voor jullie, om eens een bruggetje te bouwen?” De man knikte en zei bedachtzaam: “Ja misschien wel.” 

Gisteravond was in gespreksleider op een discussieavond van dezelfde politieke partij. Die man was er niet. Het ging over discriminatie en we vroegen ons af waarom Turkse inwoners van de stad haast niet verschijnen op bijeenkomsten waarvoor ze worden uitgenodigd. Gebrek aan vertrouwen?

Na afloop bracht ik mijn ervaringen met de slager nog maar eens naarvoren en opnieuw vroeg ik of politieke partijen  niet juist in zulke zaken een belangrijke functie hadden. “Ja”, was het atwoord.

Dat klonk me als muziek in de oren maar zou er inmiddels iemand van die partij naar de slager zijn toegegaan om te praten? Ik weet het niet. Zou er nu echt niet één lid zijn dat een uurtje daarvoor over heeft? Waarom bben je lid van een partij als je niets doet om de samenleving te verbeteren? Als je politiek bewust went, dan ben je toch op een betere en gezondere samenleving uit? Soms lijkt het wel of het alleen nog maar gaat om grootscheepse sloopplannen, nieuwbouw van voorzieningen en verbetering van ICT faciliteiten. Ik houd het erop dat je het vertrouwen van mensen het beste wint door praktische problemen waarmee ze worstelen voor hen op te lossen. Je kunt ook nog zeggen: “Ik vind dat mensen hun problemen zelf moeten oplossen.” Mesestal  zit daarinw el een grond van waarheid maar heel vaak hebben mensen daarbij toch hulp nodig. Ze weten gewoon de wegen niet om het probleem aan te pakken. En, wees eerlijk, iedereen wilw el eens een steuntje in de rug, een verantwoordelijkheid die uit handen wordt genomen.

Ik hoop alsmaar dat politieke partijen zich niet zo hebben vastgebeten in de fictie van de mondige burgers. Heel veel mensen, autoch- en allochtoon, zijn niet goed in staat zichazelf helemaal te helpen. Het lijkt me niet teveel gevraagd om als politiek mens, hen de helpende hand toe te steken. En wie weet, misschien komt die stem dan ééns in de vier jaar helemaal spontaan naar de politicus of politica toerollen. Wie alleen maar om stemmen bedelt, kan niet hopen op veel sympathie.

Die slager heeft ondanks zijn vervaarlijke mes mijn sympathie. Laat iemand een snaar hem luisteren nadat hij zijn gereedschap heeft weggelegd.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

 

Service

www.eyeopener-onderzoek.nl

www.communicatieonline.nl/nieuws/bericht/overheidsinstellingen-erkennen-belang-betrokkenheid-burger

www.socialestaat.nl/2005/13/4/index.html

www.ehio.nl/174/blogs-communities-geven-gewone.htm

www.krijnschuurman.com/2007/07/25/bnr-column-rol-van-internet-bij-verkiezingen-in-de-vs/

www.blog.vechtentegenhetonbekende.nl/?p=204

www.upcoming.yahoo.com/event/94983 

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/02/02/de-wijk-nemen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

