Im Norden nichts neues

 

westen.jpg 

In het Noorden gaat het prima. We maken vorderingen en de democratie krijgt er wortels. In het noorden van Afghanistan dringen we ook de drugsteelt terug. In het noorden van Afghanistan wordt binnenkort vermoedelijk een jonge journalist opgehangen omdat hij kritisch was over de Koran. In het noorden van Afghanistan wil hulporganisatie ICCO zich terugtrekken omdat de Taliboem er steeds meer te zeggen krijgen.

Het is een blijk van totale respectloosheid dat de Nederlanders van hun overheid de prachtigste verhalen krijgt te horen over successen in “The country of enduring trouble” terwijl “onze jongens” zich in het zuiden van het land alleen kunnen handhaven door zo nu en dan eens een oorlogsmisdaadje te begaan. In hetzelfde gebied weten de Canadezen zich geen raad. Zij willen meer steun van andere naties maar hun stem zal wel weer die van een roepende in de Afghaanse leegten zijn.  

Respectloosheid. Op een andere topic van mij, Het meer van Galilea, woedt op het ogenblik een discussie over geloof en recht op leven en al dat soort dingen. Ik verbaas me elke keer weer over de vaardigheid van mijn belangrijkste opponent om bewust misverstanden te creëren. Maar ja, dat hoort erbij, zullen we maar zeggen.

Op die topic heb ik gezegd dat er niet zoiets bestaat als “recht op leven”. We hebben er immers niets aan gedaan om leved te worden en een recht moet je nu eenmaal bevechten of op zijn minst winnen. Ik vind ook dat niemand een recht op leven bezit maar…wel een recht op respect. Respect, op zijn minst van andere mensen. Respect is iets dat je verschuldigd bent aan andere levende wezens omdat je samen de wereld deelt. Wie voor mij respect heeft, zal me ook niet ophangen, opblazen of zelfs maar voorliegen over onze successen in Afghanistan. Wie voor mij respect heeft, zal me helpen als ik ziek ben of als ik bijna dreig dood te gaan. Dat is allemaal veel mooier dan “recht op leven”.  Overigens vind ik dat we ook respect moeten hebben voor andere levende wezens, dieren en planten.

Respect brengt met zich mee dat ik geen behoefte voel om een ander te beledigen want door respect verdwijnt de angst voor de ander. Recht op leven is niets, een hol begrip, abstract tot op het bot en dus ook onbegrepen.

Nu zou ik graag willen dat mijn ministers op zijn minst zoveel respect voor mij kunnen opbrengen, dat ze mij de waarheid vertellen over Afgangistan. Dat ze mij oprecht  in vertrouwen nemen en mij duidelijk maken hoe we uit dit wespennest weg kunnen komen voor het te laat is.

En die journalist? Als de overheid in zichzelf gelooft, doet ze haar best om die jongen vrij te krijgen. Dat zou een prachtige daad zijn die het geloof in de boodschap van de democratie zou versterken. Dat kan die zieltogende democratie van het Vrije Westen best gebruiken en zelfs de minuscule kiempjes van democratie in Afgangistan van water voorzien. De gloeiend hete droogte van de Taliboem brandt met meer kracht dan ooit. Met een beetje respect voor de Afghanistaanse cultuur is daar misschien wel “kruid” tegen gewassen.

Dat respect is op dit moment ver te zoeken. “Onze jongens” treden daar, volledig ondoelmatig, uitsluitend op om de vestiging van terroristische kampen tegen te gaan. Met opbouw en democratie heeft dat niets te maken. Die terroristenkampen zijn inmiddels verhuisd naar Mauretanië  en Somalië en onze overheid begrijpt nog steeds niets van de Afghaanse cultuur.

Ronduit beschamend was het dat Arnold Karskens bij Pauw en Witteman moest uitleggen hoe het kwam dat Afghaanse mannen schijnbaar emotieloos over de meest verschrikkelijke gebeurtenissen konden praten. Als onze overheid ook maar een greintje respect had gehad voor de Afghanen, was ons dat al honderdduizend keer verteld. Maar nee, liever dan dat praat zij over haar glorieuze opmars in de Afgangistaanse buitengebieden. De inktvlekstrategie. Of was het bloedvlek?

Recht op respect, dat ziet er heel wat lucratiever uit dan recht op leven. Zonder dat respect ontkennen wij doodeenvoudig het leven van de ander en dan is er ook geen recht meer. 

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

 

Service

www.studenten.samenvattingen.com/documenten/show/5238390

www.tegenwicht.org/weblog/05aug14_respect.htm

www.respectvoordieren.nl/

www.rechtenrespect.nl

www.lucaswashier.nl

www.jongeren.blog.nl/media/2006/05/10/holland_respect_your_neighbours

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/01/31/im-norden-nichts-neues/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

