Wanhoop

efficiencyelephants.jpg

Zaterdag was het dan eindelijk zover voor mij. Ik voelde een flinke druk op mijn borstbeen en liep wat wazig rond. Mijn vrouw, als altijd liefhebbend, stelde voor om maar even langs te gaan bij de huisarts. Zo gezegd, zo gedaan…nou, nou, dat had nog heel veel papieren in de aarde en er zijn zeker drie mensen wezen vragen wat ik voelde, had, sinds wanneer, of ik het wel eens vaker had gehad en hoe het kwam dat ik nog niet dood was of zoiets. Hoe dan ook, veel heisa. Hoewel je nog redelijk gemutst naar het ziekenhuis wandelt, bespringt de wanhoop je al heel gauw.

Dat wordt nog erger als je merkt dat je niet eens even zelf naar de IC afdeling mag rijden maar dat zoiets per ambulance moet, wat een lol. Ik weet nu wat verkeersdrempels bij zwaar gehavende patienten moeten veroorzaken. Hoe dan ook, via via kwamen we eindelijk in het Bronovoziekenhuis aan en daar ging ik meteen aan de slangen, monitors, bellen, infusen en noem de hele reutemeteut maar op. Voor de zekerheid. Ik kreeg het gevoel zelf de regie volledig kwijt te zijn en daardoor nam de wanhoop toe.

Vier keer per dag bloeddruk meten, drie keer in totaal bloed afnemen, spuitjes in de navel en pillen, nauwelijks je bed uit kunnen voor een plas in de angst een ton aan apparatuur achter je aan te zeulen om over andere noodzakelijkheden nog maar te zwijgen…een enerverende ervaring.

Je kunt toch moeilijk als een klein kind ineens gaan bleren dat je geen prikjes en bloeddrukmeting meer wil. Ik ben ook niet iemand die, zoals je op films wel eens ziet, woedend alle slangen uit zijn lijf trekt en gewoon wegloopt.

Bovendien bracht de situatie voor mij een groot voordeel met zich mee, ik kon eens flink duiken in het laatste boek over Harry Potter, tien keer zo goed als de hele hedendaagse Nederlandse literatuur bij elkaar, inclusief de werken van Jan Wolkers. Mij trof een zin wel heel erg sterk. ” Hoewel de dreuzels de dementors (ongebreidelde geestesslurpers) niet konden zien, voelden ze hun wanhoop wel. En dat deed mij weer heel erg aan het dagelijks leven denken.

Je voelt in de hele samenleving een soort wanhoop toeslaan die als het ware ” in de lucht” zit. Die zou natuurlijk heel goed verspreid kunnen worden door onzichtbare wezens. Dat leidt er dan weer toe dat dagbladen en tijdschriften aan de lopende band met onheilsvoorspellingen de aandacht vragen. Ook journalisten ontkomen niet aan de invloed van de dementors.

En daarbij blijft het natuurlijk niet. Politici lijden al aan dezelfde kwaal. In de Oudejaarsnacht zijn er nog al wat opstootjes geweest. Ook relletjes waarbij medewerkers van ambulances in elkaar werden geslagen of brandweermannen  hun werk niet konden doen. En zie: meteen waren er Tweede Kamerleden die forse taal begonnen uit te slaan over straffen en aanpak van vandalen. Verwildersing. Het lijkt alsof ze ineens iets hebben ontdekt om wat te doen te hebben. Raar hoor! Ik dacht dat bestraffing van vandalen een zaak van de rechters was. Het is de wanhoop van politici zonder ideologie die geen flauw benul hebben van de richting waar ze met de samenleving naartoe willen. Zoiets als Wouter Bos die zegt ” ideologie is niets voor mij”. Doe niet zo gek man, wat doe je dan in de politiek? Ik zou zeggen: geen wonder dat je geen weerwoord hebt op fundamentalisten en zelfs niet op Wilders. De laatste heeft wel een ideologie. Hij gooit alles op de afvalberg wat hem niet zint, inclusief de Antillen.

” Ideologie is niets voor mij”. Het sluit aan bij mensen die alsmaar roepen dat ze nergens in geloven, een uiting van wanhoop. Een uiting van het besef dat ze niet weten waarin ze geloven. Voor een politicus is dat niet best. Zelfs D66 heeft een ideologie: iedereen moet de kans krijgen het allemaal voor zichzelf uit te zoeken.  

Bij gebrek aan ideologisch bewustzijn ga je je als politicus dan maar met andermans werk bezig houden. Rechters kunnen nu nauwelijks nog hun werk in onafhankelijkheid doen. Ze worden door politici een bepaalde kant opgeduwd en dat hoort niet. Politici en rechters moeten niet in elkaars vaarwater komen maar het gebeurt voortdurend.

Scheiding der machten, dat is efficient, maar die gedachte gaat helemaal in tegen de opvattingen over efficiency bij politici. Politici willen in hun wanhopige zoeken naar ideologieloze werkzaamheden zoveel mogelijk efficiency bereiken door diensten aan elkaar te koppelen. Dat is goedkoper (wie kan dat bewijzen?) en klantvriendelijker ( o ja?) De zogenaamde 1-loketstructuur. Voor werkelijk alles wat je maar bedenken kunt. Dat zou eenvoudiger zijn voor de klant. Volgens mij is dat nog maar de vraag. De politicus als loket voor bestuur en rechtspraak tegelijkertijd. Is dat een idee?

Ondernemers kunnen binnenkort eeen keer tegelijk inschrijven voor kamer van Koophandel en Belastingdienst. Dat lijkt handig maar schept het ook vertrouwen? Zou het niet veel eerlijker zijn om de KvK  te zien als helpende hand voor de ondernemer? Kan de ondernemer nog wel op een vertrouwelijke manier bij de KvK terecht of wordt het allemaal doorgebriefd? Als ondernemer word je toch overvallen door de wanhoop als je met je vertrouwelijke vragen nergens terechtkan?

Want vertrouwen kan heel belangrijk zijn. Daardoor voelt een ondernemer zich misschien bereid om bij de KvK vragen te stellen die hij bij de Belastingdienst niet zou durven stellen. Als de KvK die vragen inventariseert en de namen wegpoetst, ontstaat een fraaie informatiebron over alles wat tegenzin opwekt bij mensen. Anoniem en representatief en nuttig voor KvK, Belastingdienst en misschien nog wel heel veel anderen. Dat is heel wat efficienter dan voortdurend en in een te laat stadium onderzoek onder ondernemers te houden.

Tja, efficiency heeft vele gezichten. Evenals het pakket medicijnen dat ik heb meegekregen na mijn kortstondige verblijf in het ziekenhuis. Al die pillen en hun bijwerkingen. Nou, ik geloof dat ik nu aardig alles op een wanhoop heb gegooid. Wat er allemaal al niet gebeurt tijdens een nachtje in het ziekenhuis terwijl je voortdurend aan de onregelmatigheden in je hartritme wordt herinnerd door het gebel van de apparatuur. Het is een pil van een column geworden.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

 Service

www.xs4all.nl/~maartens/meinadam/spidaap.htm

www.nu.nl

www.wgfilmtv.ugent.be

www.wgfilmtv.ugent.be

www.zappen.blog.nl/nps/2006/05/13/nps_gaat_door_met_asmali_konak

www.deongeletterdewanhoop.blogspot.com

www.blogger.xs4all.nl/pimera/

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2008/01/07/wanhoop/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 reactiesPlaats een reactie

  1. Kaj sterkte en let op jezelf!
    Jo

  2. Inderdaad.. ik schrok. Hoop dat het beter gaat nu, maar zo te lezen wel. Take care,
    Louz

  3. Dank je, ik ga mijn best doen!


Geef een reactie

