Barcelona of Leeuwarden

la_sagrada_familia1-wallpaper.jpg

Ik houd niet van voetballen en van de meeste voetballers houd ik ook niet. Alleen Jan Mulder zie ik wel zitten maar dat komt waarschijnlijk doordat hij net als ik Winschoter is, schrijver en bijna net zo grappig. Zijn ironie komt bij sommige mensen helemaal verkeerd over en dat herken ik.

Toch hebben voetballers wel eens nut. Zo is de stad Barcelona beroemd geworden door de voetballers. Hollandse en andere Noord-Europese jongens ontdekten hier dat er nog iets anders was dan kroketten en strand en dat vonden ze mooi. Jahaa, zelfs bij barbaren slaat cultuur wel eens aan.

Zelf heb ik een lang weekend doorgebracht in Barcelona. Ik was er op bezoek bij mijn dochter die er woont en een relatie heeft met een Spaanse luchtverkeersleider. Dat laatste geeft een veilig gevoel bij het komen en gaan.

El Barca bood mij en mijn vrouw mooi weer, je kon er in je overhemd rondlopen, en een bonte schakering aan cultuurproducten zoals de bouwsels van Gaudi. Nu was Gaudi een man die uitsluitend voor de rijken bouwde en hij had gelijk. Wie bouwt voor de rijken, wordt zelf ook rijk. Maar belangrijker dan dat was zijn fantasievolle geest waarmee hij organisch gevormde gebouwen creëerde. Dat wil zeggen dat de vormen allemaal geënt waren op de vormen van dieren of planten. De bovenste verdieping van het Casa Mila had dan ook veel weg van het geraamte van een salamander.

Bijna zo boeiend is de kathedraal La Sagrada Familia waarvan de bouw eind negentiende eeuw begon en die mogelijk in de eerste helft van deze eeuw klaar zal zijn. Overigens is het belangrijker dat er aan gewerkt wordt dan dat ze klaar is. De bouw geeft een band met God. De voltooiing sluit het boek.

Buiten dat allemaal is Barcelona ook de stad van de schilders Dali en Picasso. Bovendien is het de stad van Olympische Spelen waaraan het een comfortabele en rustige stadswijk heeft overgehouden en het is de hoofdstad van Catalonië.

Dat laatste zegt heel wat want Catalanen willen liever geen Spanjaard genoemd worden. Uit diverse aanplakbiljetten bleek dat de Catalanen zich een bezette natie voelen. Ze hebben een eigen taal die overal terug te vinden is en die meer op Frans lijkt dan op Spaans. Een voorbeeld? De uitgang van de metro heet in het Catalaans “Sortida” (wat doet denken aan het Franse werkwoord “sortir”)  maar in het Spaans “Salida”. Jahaa, elk land heeft zijn eigen Friesland. Ik realiseerde me gisteren ineens dat het hoog tijd wordt dat ik eens naar Leeuwarden ga. Nog nooit geweest. Loop ik nog kans Abe Lenstra daar tegen te komen?

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

 

Service

www.sagradafamilia.org

www.gaudi.startpagina.nl

www.barcelonagids.com

www.barcelona-tourist-guide.com

www.fryslanboppe.n

www.mythologie.wordpress.com

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/11/08/barcelona-of-leeuwarden/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 reactiesPlaats een reactie

  1. Hoi Kaj,

    Voor Abe moest je in Heerenveen zijn. Overigens hoop ik niet dat je Abe tegenkomt want de goede man is al geruime tijd heen. Wil je het toch proberen probeer dan maar bij zijn eigen stadion.

    Groetjes,
    Dick

  2. Beste Kaj,

    je bent in de stad van mijn moeder geweest. Barcelona is niet de stad van Dali, dat is Fiqueres, een paar kilimer van de franse grens. En ook niet van Picasso, er is wel een museum. Maar wel van Columbus, La rambla, la boqueria, el barrio Gotico, Mont juich, lekker eten, Tibidabo met tranvia Blau, Gaudi (die niet voor rijken bouwde maar vooral zijn fantasie navolgde (overigens was mijn opa een schoolgenoot van hem) en stierf doordat hij onder tram terecht kwam, iedereen dacht dat het een zwerver was door zijn oude afgetrapte kleren) Parc Guell, Pedralbes, veel mensen en nog veel meer. Dus Kaj ga er nog eens heen en vraag mij eens waar je heen zou moeten gaan. Een bezoek aan de voetbaltempel, gedragen door de meer dan 100.000 leden (mes que un club) is ook voor een niet voetbaldier zeker de moeite waard. Vergeet niet dat de catalanen, tot de dood van Franco, geen andere mogeljkheid hadden hun frustratie van de onderdrukking geoorloofd te uiten dan het bijwonen van een voetbalwedstrijd tegen Real Madrid. Als kleine jongen maakte ik dat ook mee. Het was stil op straat, maar binnen in de huizen van catalanen heerste de furie. De drukte van de straat maakte plaats voor de passie van het voetbal. Kaj op 23-12 speelt Barca thuis tegen Real Madrid, zorg dat je dat eens mee kan maken. In het stadion of thuis, eigenlijk maakt dat niet uit. Levert zeker een prachtig artikel op voor de krant of op de log.

    Jo

  3. Natuurlijk, ik heb voor het museum van Picasso gestaan maar een bezoek paste niet in ons programma qua tijd. Lekkere koffie bij Farggi en zelfs taart (waar Spanje niet bekend om staat). Iedereen zou eens de Opera Cafè moeten proberen bij Farggi. Lekker eten kun je er ook en dat hebben we ook gedaan. Zo hebbenwe kennisgemaakt met de verschillen tussen Spaanse en Catalaanse tapas.

  4. Kaj,

    Mijn moeder heeft vroeger gewerkt voor Farggi. Spanje staat wellicht niete bekend om zijn taarten. Men heeft alleen taart bij speciale gelegenheden, hoeft overigens geen verjaardag te zijn. Ga je de 23 e nou nog naar Barca-Real? Trouwens op de placa Catalunya kun je ook een geweldige borrel drinken bij Cafe Zurich. Daar is het met namen op zaterdag en zondag vechten om een plek te kunnen krijgen

  5. Café Zürch heb ik gezien, recht tegenover de Rambla die uitkomt op Catalunya. Het was er inderdaad overvol. De 23e? Dat lijkt me niet onhaalbaar. Boekhoudkundig gezien is het niet goed als ik elke drie weken naar Barcelona ga! En echt…ik heb met voetballen niets al begrijp ik je verhaal over de Catalanen ten tijde van Franco heel goed.


Geef een reactie

