Lekker ongelukkig

smile.gif

Misschien ben je gek als je iets koopt bij de Mediamarkt maar vandaag dacht ik dat ik gek werd toen ik een deel van de Miljoenennota las, of liever een boek onder de titel “Macro Economische Verkenningen”. 

Dat geschrift houdt zich bezig met economische ontwikkelingen in de hele wereld en in Nederland en vooral de gevolgen voor Nederland. Met enige tegenzin kan ik nog begrijpen waar het voor nodig is maar…

Tegen het eind van het toch al niet al te boeiende geschrift besteedden de auteurs maar liefst 13 pagina’s aan het onderwerp geluk. Het gaat dan om “interessante” onderwerpen als “welvaart en geluk”, “economie en geluk”,  “het meten van geluk” en andere rimram. De conclusie van het geheel was dan ook dat de verbanden tussen geluk, welvaart en economie nog niet helemaal duidelijk zijn. Tussen neus en lippen door krijgt de lezer nog even het verwijt dat hij ook wel eens stomme dingen doet en dus veel ongeluk aan zichzelf te wijten heeft.

Mij mond viel echt open. Waar denkt dat kluppie in Den Haag eigenlijk dat ze zich mee bezig moet houden? Willen ze alsjeblieft afblijven van het laatste territorium dat nog zo’n beetje voor mezelf is overgebleven? De dames en heren van het kabinet kunnen niets veranderen aan mijn gevoelens van geluk en ik wil ook niet dat ze zich ermee bemoeien. “Weg wezen, vies beest`, zou ik willen zeggen.

In het boek 1984 van George Orwell eist op een goed moment één van de hoofdpersonen het recht op om ongelukkig te zijn. Hij heeft gelijk, mijn geluk is mijn domein.

Tenminste, dat dacht ik tot vandaag maar na lezing van de dertien (ja, inderdaad 13!) pagina´s begreep ik het. Het gaat het kabinet er helemaal niet om mij gelukkig te maken voor mijzelf. Nee, wie zich gelukkig voelt, produceert meer en beter. Kortom, het gaat uiteindelijk toch weer om mijn arbeidsprestaties ter wille van de economie. Mijn geluk draagt daardoor bij aan het geluk van anderen die veel geld verdienen aan mijn inzet. Zit de wereld niet prachtig in elkaar? Echt, je kunt huilen van geluk!

Tot sterkte,

 

Kaj Elhorst

https://politiek.wordpress.com

 

Service

www.e-liner.nl

www.warhoofd.web-log.nl

www.amsterdam.pvda.nl

www.fredzijn.punt.nl

www.forum.leerlingen.com

www.kabeltje.web-log.nl

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/09/19/lekker-ongelukkig/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

