De Joodse druppels in de Beerenburg

impulsa17_groot.jpg

“Mag ik nu beginnen?”dringt Kommer aan. Ik zie aan zijn gezicht dat hij mij iets heel dringend wil mededelen. Hij kan haast niet wachten en zijn stem klinkt bijna als dat van een drammerig kind. Ja waar blijf je dan bij iemand die heeft ingestemd met een serie van zo’n twintig interviews? Iemand die bovendien net terugkomt van zijn ochtendwandeling en haastig zijn jagershoedje afzet terwijl hij de voordeur binnengaat. Weliswaar weet mijn gastheer hoe de hazen lopen maar jagen zal hij ze niet. Even zo goed staat het hoedje hem méér dan gemiddeld goed.

Hij leidt mij zijn studeerkamer binnen en valt, zonder zich te bekommeren om Beerenburg of pijp, in zijn stoel. “Er moet mij nu echt iets van het hart”, begint hij meteen. Ik neem de schrijfhouding aan in de hoop op vuurwerk. “Het wordt me hier te gek en ik begin erover te denken dit huis te verkopen”, zucht hij. “Dan ga ik verhuizen naar Duitsland, ergens ver weg in de bergen.” Ik trek mijn wenkbrauwen verbaasd op. “Maar dit is toch uw geboortegrond?” vraag ik wat onzeker. “Ja zeker en nou en of”, geeft Kommer toe. “Maar het wordt me echt te gek. Elke keer als een politicus iets zegt in de krant, maakt iemand er een vertoning van. Nu die meneer Vogelaar weer.”

“Mevrouw”, verbeter ik, “mevrouw.” Kommer schiet overeind. “O, is het een mevrouw? Nou, dat was me nog niet opgevallen. In elk geval , nou ja misschien verklaart het veel. Hoe dan ook, die mevrouw heeft in een interview gezegd dat Nederland een Joods-Christelijk-Ismamitische cultuur zal krijgen en die gek van Wilders en pissebroek Rutte staan meteen op hun achterste benen. Is er in dit land nog wel eens iemand die echt ergens over nadenkt? Ik wilde het toch al een keer met je hebben over de Joods-Christelijke cultuur, of tenminste wat daarvoor door moet gaan. En kijk, een mooier gelegenheid is er niet.”

Langzaamaan hervindt hij de rust om zijn pijp uit het laatje van de biedermeierkast te pakken en de kruik Beerenburg neemt hij meteen ook maar mee uit de opbouw van de kast. Hij duwt de pijp stevig tussen zijn Friensche kiezen en jongleert er wat mee met behulp van zijn kaken totdat het ding… “Het ding moet goed in de mond liggen”, zeg ik altijd”, lacht hij. Weer rustig geworden begint hij zijn pijp te stoppen.

“Kijk eens”, de stress loopt bij Kommer weer op zoals aan zijn gezicht te zien is. “Ik zou nu echt wel eens willen weten wat er Joods is aan mijn leven. Ik heb geen twee keukens in huis, draag geen pijpekrullen, kom niet meer dan ééns in de vijf jaar in een synagoge, lees nooit de Joodse heilige boeken, ik vier geen Pascha en geen Loofhuttenfeest. Het enige Joodse aan mijn leven is dat ik mazzel heb gehad. “O ja, en ik heb “Het Achterhuis” méér dan één keer gelezen. Ik moet bovendien bekennen dat ik gek ben op varkensvlees en ik drink. Bij mijn huwelijk heeft de bruid geen glas kapot getrapt en niemand heeft “mazzeltov!” geroepen. En toch wordt mij door allerlei onbeneuzen een Joods-Christelijke cultuur door de strot gedouwd. Ik ben geen Jood en ik zal het nooit willen worden. Toch heb ik niets tegen Joden.”

Mijn hand wordt lam van het schrijven maar Kommer geeft mij nu even pauze. Even schommelt hij voor- en achterover op zijn stoel maar dan staat hij op om twee glazen voor de Beerenburg te pakken. “Dat had jij ook kunnen doen”, grapt hij. “Zolangzamerhand weet je waar die rommel staat.” Ik glimlach flauwtjes en beloof hem de volgende keer te zorgen voor een deel van de catering. Zonder te reageren schenkt hij twee glazen in en niet tot mijn spijt. Ik ben de laatste weken bijna verslaafd geraakt aan het roodbruine vocht. Zorgvuldig laat hij de Beerenburg in de glazen vloeien. “Puur Friesch”, zegt hij. “Geen druppel Joods.”

“Nu zegt die meneer Vogelaar dat we in een Joods-Christelijke-Islamitische samenleving terecht zullen komen.” “Mevrouw”, val ik hem in de rede. “Mevrouw.” “O, nou ja, mevrouw“, reageert de oude, wijze politicus een beetje geërgerd. “Mevrouw. Het zal me een zorg zijn. Je zult zien dat in onze zogenaamd Joods-Christelijke-Islamitische samenleving straks niets anders terug te vinden is dan een Marokkaanse slager die varkensvlees verkoopt. Ik word zo ziek van al die zogenaamde ophef over niks. Wij leven in een samenleving die is gebaseerd op Griekse, Germaanse en Christelijke waarden. Begrijp me goed, in het Christelijke zit een Joods element opgesloten. In al die eeuwen zijn de Joden er niet in geslaagd ook maar iets meer aan onze cultuur bij te dragen dan wat woorden en shoarma. Een enkeling, waaronder ik, heeft een menorah in huis. Dat houdt toch niet in dat ik in een Joods-Christelijke samenleving leef?”

De oude, wijze politicus staat op en staart uit het raam van zijn erker. “Die verbinding tussen Joods en Christelijk houdt vooral verband met een verkeerd begrepen aansluiting tussen Oude en Nieuwe Testament in de Bijbel en…”,  hij zoekt even naar woorden. “Hoe moet ik dit zeggen? Sinds de Tweede Wereldoorlog zit het schuklduldgevoel er bij de Europeanen zo diep in dat ze alsmaar zoeken naar een verborgen band tussen Europeanen en Joden. Welnu, dat verband is er niet. Dat is in de loop van de eeuwen door beide partijen altijd zorgvuldig tegengegaan.” Hij draait zich weer weg van het venster terwijl hij zijn pijp aansteekt. Dan wijst hij naar de wanden van zijn studeerkamer. “Kijk eens goed om je heen. Schilderijen en boeken, ook van Joodse kunstenaars. En wat kom je tegen? Hollandse landschapjes en gezinnetjes De Davidster straalt nergens over dit land. Dat is wat ik te zeggen heb. En ga nu alsjeblieft als de gezwinde, wiede weerga het Friesche landschap in. Ik moet echt even alleen zijn.”

Tja, die gastvrijheid is toch wel echt Nederlands.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

 

Service

www.nujij.nl/nederland-krijgt-joods-christelijke-islamitische-traditie.

www.pkn.nl

www.jewell.nl

www.waterkant.net

www.verynijs.nl

www.maghreb.nl

www.nederopinie.wordpress.com

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/07/16/de-joodse-druppels-in-de-beerenburg/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

