Ik kan niet kiezen

kies_groen1.gif

Vandaag gaan we op bezoek bij de ouders van mijn ex-schoondochter. Ja zeker, we hebben nog steeds contact met ze. Er is dan ook nooit ruzie geweest, wel verbazing en verdriet over de teloorgang van de relatie.

Een week geleden is de nieuwe, Russische, vriendin van mijn zoon bij ons geweest, Dat was vaak en veel Engels spreken en van tijd tot tijd haalde ik mijn schamele kennis van het Russisch erbij. Even zo goed leidde het tot leuke en ontspannen gesprekken. Vind ik nu mijn voormalige schoondochter of de nieuwe vriendin het leukste? Ik kan niet kiezen en het prettige is dat ik ook niet hoef te kiezen. Mijn zoon kiest voor mij.

Ik heb altijd al moeite gehad met kiezen omdat ik van, bijna, alles de leuke kanten inzie. Ik wil ook alles graag tegelijkertijd doen en overal met enige autoriteit over kunnen praten. Vooral dat praten is belangrijk. Dat schijnt eigen te zijn aan journalisten. Zij kunnen niet goed tegen stilte en als iedereen zijn of haar mond houdt, beginnen zij een verhaal uit hun rijke bron van informatie.

Zelfs dat lukt me lang niet altijd want ik vraag me af welk van die verhalen het meest de moeite waard is om te vertellen. Tegen de tijd dat ik een keuze heb gemaakt, begint iemand anders er weer doorheen te toeteren. Echt, ik zou willen dat ik zou kunnen kiezen.

Dat schijnt samen te hangen met mijn afwijking: de high sensitivity personality. Als ik met het ene bezig ben, laat ik me door het andere afleiden. Dat heb ik ook tijdens recepties. Meestal dool ik daar maar een beetje doelloos rond op zoek naar iemand tot wie ik het woord zou kunnen richten.

Het probleem daarbij is haast altijd dat ik niet kan kiezen omdat die mensen er allemaal zo afschuwelijk ernstig uitzien. Met een doodserieus gezicht babbelen ze over de grootst mogelijke niemendalletjes en dat maakt het voor mij nog moeilijker om te kiezen. Ik weet niet of ik aan de ene of aan de andere onzin mee zal doen.

Wat dat betreft is een weblog een uitkomst. Daar kan ik ongestoord door anderen gewoon aan mijn eigen kletsverhaal beginnen. Ongestoord door anderen, want ik stoor mezelf wel. In mijn hoofd woedt een orkaan aan gedachten en ideeën en daaruit moet ik dan een ordelijk verhaal destilleren.

Ik vraag me wel eens af of politici daar ook last van hebben. Ik heb niet het idee dat zij zich op recepties niet kunnen bewegen. Dat zij niet kunnen kiezen. Als ik zo naar hun verhalen luister, heb ik ook lang niet altijd het gevoel dat ze worden voortgedreven door een storm aan gedachten en ideeën. Dat hoeft ook niet. Voor de politiek moet je kunnen kiezen en vooral…gekozen worden.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

 

Service

www.zoekenvindenkiezen.nl

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/05/28/ik-kan-niet-kiezen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

