Roes en smoes

736.jpg

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. In mijn diensttijd bracht ik drie dagen kotsmisselijk in bed door vanwege een alcoholvergiftiging. Dat was het resultaat van dertig glazen vieux. Tegenwoordig moet ik er niet meer aan denken. Ik word al misselijk als ik aan vieux denk. Wat een bocht!

Maar ja, wat is drie dagen op anderhalf jaar zinloze arbeid? Wat dat betreft waren die drie dagen waarschijnlijk nog het meest zinvol van allemaal. Na de bewuste periode heb ik een jaar lang geen druppel alcohol meer anageraakt. Ik voelde me al ziek worden bij het zien van een cafë of bierreclame. Tegenwoordig heb ik ook daar geen last meer van. Ik lust graag een goede borrel maar ik ken ook mijn grenzen.

Nu zou ik er niet voor willen pleiten alle jongeren van Nederland aan een alcoholvergiftiging te helpen zodat zij daarna het spukl een tijdlang laten staan. Dat lijkt me de slechtste therapie van allemaal. Aan de andere kant ben ik wel voorstander van een drastisch terugdringen van het alcoholgebruik. Weg met de breezers, alle drank verhuizen naar de slijter en de minimumleeftijd van 18, ach ja tegenwoordig zijn ze dan meerderjarig dus vooruit…

Het zou ook goed zijn om in films en series het wat minder op een zuipen te zetten. Soms lijkt het erop dat het voor iedereen doodnormaal is omop elk uur van de dag het eens even lekker aan de fles te sabbelen. Een enkele keer een borrel of een zeldzame zuiplap in de film? Geen probleem! Maar iedereenaen altijd maar aan de drank? Dat geeft een raar wereldbeeld. 

Dat geldt ook voor het wereldbeeld dat de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. Echt bespottelijk! Ouders laten zichzelf de godganse dag van alcohol doordrenken en kijken wat belabbberd uit hun ogen naar het flesje dat hun kind vasthoudt. In de praktijk blijkt dat ouders die verantwoordelijkheid helemaal niet kunnen dragen. Zij maken hun kindertjes van zestie rustig wijs dat twee biertjes per dag in het weekend helemaal niet erg is. En dat is een smoes. Een afkoopsmoes waarmee ouders zichzelf proberen te bewaren voor een drinkverbod. Toch zou dat beter zijn.

Jonge hersens groeien nog volop en verkere daardoor in een uiterst kwetsbare toestand. Alcohol heeft daarop een heel schadelijke invloed. Als de hersens eenmaal zijn volgroeid, kunnen ze een aanval van borrels en biertjes beter verdragen. Ouders zijn daarvan niet op de hoogte of ze doen er heel luchtigjes over. Sommige kopen doodleuk een kratje bier voor hun tieners om lekker iets te drinken te hebben in het weekend. En daar zitten onze uitgegroeide peuters zich dan vol te laten lopen. Bizar!

Dat ieder mens bij tijd en wijle behoefte heeft aan een roes, is mij maar al te goed bekend. Daarom ben ik ook voor het vrijgeven van drugs. Alle drugs. Dat betekent niet dat ik iedereen maar laagvliegend over straat wil laten dweilen. Met drugs, en dus ook alcohol, moet je om kunnen gaan. Verantwoordelijkheid dragen voor jezelf en anderen hoort daar bij. Het zal niet meevallen om daaraan te werke nu blijkt dat ouders daartoe niet in staat zijn.

Het onderwijs kan daar wat aan doen, in elk geval voor komende generaties. In onze moet je alsmaar kiezen, wel of geen drank bijvoorbeeld. Verantwoordelijkheid aanleren hoort daarom tot de maatschappelijke kwaliteitn waaraan de school aandacht moet besteden. En ouders die hun kinderen vol gieten met alcohol, die wil ik laten oppakken voor verwaarlozing en mishandeling. Een roes kan mooi zijn maar graag zonder smoes.

Tot sterkte (50 %),

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Service

www.smoesracing.nl

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/05/09/roes-en-smoes/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

