Thuiskomst

a20051317254422.jpg

Ik ben gek op Floortje Dessing. Zij doet dingen die ik ook altijd al heb willen doen en ze gedraagt zich altijd alsof ze zich net uit een palmboom heeft laten glijden. Vrouwenemancipatie van de bovenste plank en Ciska Dresselhuys kan er nog een punt aan zuigen. Daarom vond ik het een beetje flauw dat ze vanmorgen beweerde  altijd weer blij te zijn als ze in Nederland is. Dat zeggen al die reizigers en het klinkt eigenlijk nog al elitair.

Eerlijk gezegd heb ik nog maar twee keer meegemaakt dat ik blij was weer thuis te zijn. Dat overkwam me na mijn reis naar de Sovjet-Unie. Hoewel ik dat heel boeiend vond, heerste er een weinig vriendelijke sfeer tegenover westerlingen en de dictatuur was overal voelbaar. De tweede keer was toen ik hals-over-kop uit Griekenland terugkwam tijdens de Cypruscrisis van 1974. De Grieken mobiliseerden, er reden overal tanks rond en vrachtwagens met juichende Griekse mannen die er zeker van waren dat ze binnen een week in Ankara zouden zijn. Dat was eigenlijk ook nog best spannend, bijvoorbeeld onze verdwaaltocht op een Griekse basis voor mobilisatie en het gebrek aan benzine. Toch geeft het rust als je zo’n land hebt verlaten. Ik ben geen oorlogscorrespondent.

Het prettige gevoel bij thuiskomst in Nederland heb ik verder nooit ervaren en volgens mij is het ook vreemd aan de Nederlander. Je merkt nooit aan ook maar iets dat Nederlanders trots zijn op hun land. Kaas, klompen, tulpenbollen en molens worden allemaal afgedaan als oubollig en het is zelfs jarenlang bon ton geweest om smalend te doen over Philips, Daf en Fokker. Misschien nog wel.

Ja, ik zie nooit uit naar een weerzien met de gemiddelde Nederlander. Zowel hij als zij is over het algemeen een grote sjagrijn die niet kan wachten op het moment dat je betaalt. Gastvrijheid en nationale trots zijn ons vreemd, zeker in vergelijking met andere volkeren. Duitsers zijn bijvoorbeeld enigszins gereserveerd maar wel uitermate hartelijk voor de reiziger. Schotten zijn terughoudend maar zeker bereid om je op te nemen in hun nationale gevoel. Dat gevoel berust nog steeds voor een groot deel op kilt (tartan), doedelzak en whisky. Dat laatste is al helemaal terecht want Schotland is het enige land ter wereld dat fatsoenlijke whisky produceert. De rest is zoete herrie.

Grieken ontvangen je rustig aan hun tafel om mee te eten en vooral ook te drinken. Als je drie woorden Grieks spreekt ben je vergelijkbaar met de held Heracles (in het Latijn Hercules geheten). Je mag blijven zolang je wilt wat in de praktijk inhoudt dat je zelf moet aanvoelen wanneer het genoeg is geweest. In Ghana ben je uitermate welkom in de dorpshut en moet je alleen maar oppassen dat het stamhoofd er niet met je vrouw vandoor wil. Een vriendin van mij is ooit geruild tegen drie kamelen. Via een avontuurlijke tocht door de woestijn is ze gevlucht. Welkom was ze in elk geval wel. Misschien een tikkeltje overdreven.

Natuurlijk, ik begrijp het thuisverlangen best. Het is een oerverlangen naar een rust en een nestwarmte die in werkelijkheid vaak weer tegenvallen. Daarom kriebelt het bij de echte reiziger ook al gauw weer. Weg van jet kopje thee, de langevinger en het gezeik over het weer vooral.

Vandaag kom ik zelf ook weer thuis. Dat wil zeggen, mijn vorige column was wat betreft toon en opzet wat anders dan anders. Het was een test, een proef om te kijken of ik ook eens mensen kon lokken die lijden aan sensatiezucht. Tot op heden is dat nog niet gelukt en dus ga ik maar weer gewoon doen. Dat had ik trouwens sowieso gedaan want in het hitserige milieu van extremisten voel ik me niet thuis.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

 

Service

www.inejacet.nl

www.toneelgroepdeappel.nl

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/05/08/thuiskomst/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

