Klopt ons hart

juli05verwachting%20van%20lente.jpg

 

De verwachting is dat het prinsesje over een week weer veilig bij haar papa en mama thuis is. Nou dat klinkt toch veel belovend voor een kind van enkele weken oud dat nu al door de wereld wordt getrakteerd op een adembenemend avontuur.

 

Verwachting heeft veel met ademhaling te maken. Mijn ademhaling ging vanmorgen even wat sneller toen ik in de verte met grote letters de naam “Helena” geschreven zag staan. Als de naam van de mooiste vrouw van de wereld nabij is, is ze zelf ook een beetje in je buurt en dus neemt de verwachting toe. Het bloed stroomt sneller en de het adrenalinepeil stijgt. Nu duurde dat niet zo lang want na een kleine honderd meter ontdekte ik dat de naam sloeg op een groothandel in groenten en fruit. Helena als naam van de groentenboer. Wie bedenkt zoiets? Hoe had ik dat kunnen verwachten?

 

Even zo goed verwacht ik dat mijn verwachtingen voor de toekomst beter zullen uitkomen want zonder positieve verwachting is het bijna  onmogelijk om te ademen. De mooiste verwachting is misschien wel de blijde verwachting waar je met z’n tweeën plezier van kunt hebben. Als alles goed is afgelopen stijgen de verwachtingen voor de toekomst al weet je, vooral in de puberteit, soms niet wat je van je kind de volgende dag te verwachten hebt.

 

Een trieste verwachting voor de kinderen van deze en komende jaren sprak Professor Heertje vanmorgen uit. Hij wees erop dat leerkrachten nog maar zo weinig vakkennis hebben dat ze leerlingen daarin ook niet meer kunnen laten delen. De belangstelling in en liefde voor een vak sterft daarmee, zo stelde hij,. Ik herkende mij daar wel in maar toch deelde ik niet alle verwachtingen van de professor. Hij meende dat de opleiding van leerkrachten een onderdeel moet worden van de universiteit. Dat zou de beste plaats zijn om jonge mensen liefde voor hun vak bij te brengen. Ik twijfel en verwacht minstens evenveel van het HBO. Het gaat niet om het onderwijstype maar om het curriculum, lijkt mij.

 

Dat mensen met liefde voor hun vak in de toekomst zouden kunnen kiezen voor een lagere beloning, verwacht ik met hem. Lesgeven kan zoveel voldoening geven dat het plezier de lagere inkomsten compenseert. Liefde voor het inhoudelijke vak van, bijvoorbeeld, geschiedenis en liefde voor het opleiden en –voeden van kinderen kan alleen maar vol van verwachting zijn. Wie de geschiedenis bestudeert, kan alleen maar een mooie toekomst verwachten en wie kinderen voorbereidt op hun toekomst, geeft die verwachting inhoud. Dat geldt ook voor degene die verliefd is op een taal, schei- of natuurkunde en zelfs voor de goochelaar met getallen die zich wiskundige noemt.

 

Meer tragisch was het om de teloorgang van een verwachting te aanschouwen. Matt Herben was bij GMNL om te spreken over het feit dat hij vandaag de deur van het LPF-partijbureau voorgoed op slot mag doen. De partij krijgt geen subsidie van de overheid meer en daarmee is een verwachting van zeer velen doodgebloed. Wat je ook van Pim Fortuyn mocht zeggen, hij was als de vleesgeworden verwachting. Matt leek heel optimistisch en positief en helemaal niet mat. Evenwichtig en in balans, zo heel anders dan Pim. Matt’s verwachtingen zijn dat de LPF gaat slapen om ooit weer te ontwaken.

 

Vol verwachting klopt ons hart als we klein zijn en St. Nicolaas met zijn Pieten binnenkomt. Iets van die onbevangen verwachting vind ik in Matt Herben altijd weer terug maar zo vol en rijk als in de kinderjaren, beleeft niemand haar meer. Op deze dag van de Persvrijheid ben ik blij met elke lezer die mijn stukken eer aan doet en verwacht ik dat we nog heel lang door kunnen gaan. Zo nu een dan een tikje naar links of rechts maar toch verder. Vol verwachting klopt mijn hart in blijde verwachting.

 

Tot sterkte,

 

Kaj Elhorst

 

https://politiek.wordpress.com

 

 

Service:

www.de-verwachting.nl

www.buienradar.nl

www.menscentraal.nl

 

  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/05/03/klopt-ons-hart/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

