Streepjespakken en racisten

mypicture107ww9.jpg

Vroeger, toen mijn twee jongste kinderen nog `de kleintjes` werden genoemd, wisten we het al. Je kunt niet iedereen over dezelfde kam scheren. Het éne kind heeft meer nodig dan het andere, gewoon om hem of haar te verlokken de wereld leuk te gaan vinden.

Zo heeft mijn dochter in veel grotere mate van onze spaarpot geprofiteerd dan de twee jongens en tegenwoordig is daar niemand meer boos over. Ik hoop dat het zo blijft als mijn vrouw en ik er niet meer zijn. Niemand is gelijk aan een ander en dus behandel je zelfs je eigen kinderen niet op dezelfde manier. Even zo goed krijgen ze wel allemaal dezelfde liefde en ze krijgen ook allemaal te maken met dezelfde tekortkomingen en fouten.

Dat is mooi. Of is het discriminatie? Is het misschien zelfs een vorm van racisme? Gisteravond hoorde ik tot mijn verbijstering dat Tweede Kamerlid Jeroen Dijsselbloem voor racist was uitgemaakt. Hij had het aangedurfd om te stellen dat Marokkaanse ettertjes maar in het boevenpak moesten lopen vanwege hun machocultuur. Hoe nu? Gaan we ontkennen dat Marokkanen een andere cultuur hebben dan geboren Nederlanders?

Het lijkt mij een heel zinnig voorstel om maatregelen te nemen tegen hierarchie onder gedetineerden. In de praktijk zal er toch altijd een stel zijn dat de baas probeert te spelen in het gevang. Dan is het goed om de uiterlijke onderscheidingstekenen weg te nemen. Op het boevenpak komen straks dan ook geen strepen en sterren om rangen duidelijk te maken. 

Moeite heb ik dus niet met het voorstel van Dijsselbloem. Voor veel jongeren is het misschien de vervulling van een langdurige droomwens, het dragen van een streepjespak. Tegelijkertijd vraag ik me af waarom we de beschuldiging van racisme niet omzeilen. Waarom niet voor elke gedetineerde zo´n pak? Vanwege zijn dwarse gedrag, moeten de strepen wel dwars lopen, trouwens. Ook onder autochtonen komen etterige machotypes voor die op die manier zijn ontdaan van hun uiterlijke onderscheidingstekenen en versierselen. Dat lijkt me prima.

Ik pleit er om dezelfde reden ook voor om op school het uniform opnieuw in te voeren. Een schooluniform verbergt de herkomst en achtergrond van leerlingen en versterkt de sociale samenhang. Kinderen kunnen elkaar niet meer afbluffen met merkkleding of elkaar ermee pesten. Voor de leerkracht  zij ze allemaal dezelfde schaapjes en een gelijke kleding disciplineert bovendien.

Ja zeker, ik ben daar voorstander zijn ook al mag een school niet in  een gevangenis ontaarden. Ik vind overigens wel dat zo´n schooluniform landelijk ingevoerd zou moeten worden en voor alle onderwijstypen gelijk zou moeten zijn. Ik wil niet aan een leerling kunnen zien dat hij of zij afkomstig is van het gymnasium of atheneum of van de vmbo laagste niveau.

Met racisme en discriminatie heeft dat allemaal bijzonder weinig te maken. Wel met opvoeding en discipline. Dat gedetineerden discipline nodig hebben, is duidelijk. Zij hebben zich zo ongedisiplineerd gedragen dat zij in de gevangenis zitten. En scholieren? Wie goed naar ze luistert, hoort elke dag weer dat zij gillen om structuur en leiding in deze chaotische samenleving.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://politiek.wordpress.com

Service

 

www.carrieretijger.nl

www.meereffect.nl

www.discipline.nl

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/04/20/streepjespakken-en-racisten/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 reactiesPlaats een reactie

  1. Ik geloof dat ik dat zo’n 10 jaar geleden al schreeuwde, ‘Schoolunivormen’. Ik was dus zelf zo’n meisje uit een arbeidersgezinnetje, die niet met de duurste trends mee kon komen. Dan wordt je verstoten. Dat is nou eenmaal zo, als je bij rijkelui’s kinderen in de klas zit.

    Nu heb ik vernomen, dat het een positieve invloed heeft gehad (uit onderzoek gebleken) om gedentineerden in roze pakken te stoppen. Prima, eigenschuld, dikke bult. Maar.. we moeten niet vergeten dat er gekeken moet worden naar de oorzaak van problemen. Een oplossing, zondat dat deze aansluit op de oorzaak, is niet volledig.

  2. Bedoel je dat de één een misdaad pleegt uit veel begrijpelijker of aansprekender motieven dan een ander? Ja, maar volgens mij behoort dat in de strafmaat te worden verpakt. Wat mij betreft hooeven het ook geen opzichtige pakken te zijn, als ze maar allemaal hetzelfde dragen. Het lijkt mij persoonlijk niet nodig om die pakken, zoals in de VS, te gebruiken om de mensen te vernederen.

  3. Nee, vernederen is niet nodig. Rose, is misschien ook niet de bedoeling. Maar gelijke kleding, dat zal al weer wat weghalen denk ik. Een soort verdeling zal er weggaan..
    Ja, of niet. Ik weet het niet. Maar als het beter is voor het resultaat (dat moment waarop nog steeds volslagen idioten terug worden gezet in de maathschappij) laten we dat dan maar doen.

    Dat geldt ook voor pesten op school. DAt moet gewoon voorbij zijn (en op werk en waar dan ook) en als je begint bij he tbegin (school) heb je het meest resultaat, lijkt mij.


Geef een reactie

