Een trotse haan

meneerdeuil13.jpg

Victoria! Zou dat een mooie naam zijn voor de prinses? Het sluit aardig aan bij de opmerking van Willem Alexander dat hij straks als een trotse haan door het kippenhok van de Eikenhorst struint. Voorlopig heeft de nieuwe prinses veel X-factor want we kennen haar naam nog niet.

Diep in mijn hart vind ik zo’n presentatie een reden voor plaatsvervangende schaamte. Ik hoor de stompzinnigheid van de journalistieke vragen aan en zucht: “Wat ben ik blij dat ze mij daar niet voor gevraagd hebben.”Ik zou óók niet weten wat ik aan de prins moest vragen. Het valt mij altijd wel op dat de prins zijn baby’s binnenbrengt aslsof het een doos gebakjes is. Maar ja, je kunt  toch moeilijk vragen of hij zijn dochter een taartendoos vindt.

Opvallend is dat niemand de vraag heeft gesteld of dit meisje straks ook les zal krijgen van leerkrachten die een deel van hun vakantie hebben ingeleverd. Volgens columnist Plasterk (je kunt zo’n man toch geen minister noemen)  moeten de leerkrachten een deel van hun lange vakanties maar inleveren om de werkdruk te verlichten. Volgens mij neemt de werkdruk daardoor alleen maar toe. Het probleem met Plasterk is dat hij alleen maar cijfertjes ziet en geen mensen. Ik heb het al eens eerder gezegd: atheïsten kunnen niet denken.

Ik verwacht altijd dat hij nog in giechelen zal uitbarsten na zo’n opmerking maar dat doet hij niet. Hij lijkt het echt te menen. Een ernstig geval van posttraumatische stressstoornis, denk ik. Ik heb dat eerder vastgesteld bij een andere webmaster op wordpress die door een ziekte zijn hele geloof verloor en zich nu bekwaamt in het afzeiken van moslims. Plasterk lijkt zich over te geven aan een vorm van populisme aangezien onder veel Nederlanders de misplaatste gedachte heerst dat leerkrachten veel te lange vakanties hebben.

Nu had ik echt het idee dat de overheid de werkdruk zou gaan verminderen door minder oekazes aan scholen te sturen. Het zou ook mooi zijn om wat minder inspecteurs aan te stellen en de leerkrachten meer armslag te geven. Verkleining van klassen en scholen zou niet alleen voor de leerkrachten maar ook voor de kinderen een zegen zijn.

Ministers, en zeker de minister van columns, moeten leren wat minder hun lippen te openen want dan lopen ze het risico dat er geluidjes uitkomen. Vaak zijn die geluidjes niet gewenst. Dat geldt ook voor Wouter die voor de tweede keer in zijn carrière veel te vlot de hoofdprijs weggeeft en meteen al laat weten dat topinkomens fiscaal niet aangepakt moeten worden. Te vroeg en te onzinnig.

Volgens de minister zou de concurrentiepositie van Nederland in het gedrang komen door de topsalarissen zwaar te belasten. Ik zou niet weten waarom. Ja, inderdaad, de kans dat een Amerikaanse of Zweedse mafkees leiding gaat geven aan een Nederlands bedrijf, wordt wat kleiner. Dat is helemaal niet erg. Er zijn in Nederland voldoende bekwame economen met bestuurservaring die het voor wat minder geld willen doen.

Natuurlijk komen zij dan niet uit het “old boys network”maar ook dat is geen ramp. Integendeel, de kans wordt op die manier groter dat de leidinggevende mangers, of liever ondernemers, loyaler zijn aan hun bedrijf. Een voorbeeld voor hun job-hoppende medewerkers.

Alles bij elkaar kan de nieuwe prinses nog een moeilijk leven krijgen, lijkt mij zo. Veel hangt af van de wijsheid van het huidige kabinet en met nadruk van de sociaaldemocratische bestuurders. Zij zullen de smaakmaker moeten zijn, in een harmonische mix met de ChristenUnie. Die harmonie ontstaat niet door onze monarchie te overschaduwen met losse opmerkingen en afgedwaalde donderwolken.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://www.politiek.wordpress.com

 

Service

www.stichtingBurnout.nl

www.presscenter.nl

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/04/11/een-trotse-haan/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 reactiesPlaats een reactie

  1. Zo. Amen!

    Louz

  2. 30-07-’07 Dag Kaj, ik kom je tegen op een pagina van burnout en ik zie “jongeren in de kou” of iets dergelijks en dan blijk je van alles te leveren wat me interesseert. Ik heb net mijn tweede computerles voor ouwetjes gehad vandaag, kan dus nog niet zoveel, maar bij deze weet je dan dat ik nog wel contact op zoek als ik wat verder ben. Ik wil schrijven over wat ik in het onderwijs verplicht heb meegemaakt en de gevolgen daarvan voor ons hele gezin al járen. Ik heb je gegevens genoteerd. Stomme politici, zelfs een toch intelligente Plassterk, die ik jarenlang bij Buitenhof meestal scherp vond… Ik heb schrijftalent, maar een cursusje zou nooit weg zijn voor mijn zelfvertrouwen. Waar doceer je? De LIRA heeft ook een schrijversschool, moet ik allemaal nog verder uitzoeken. Gegroet


Plaats een reactie