De wijnvlek van eergisteren

feesten-wijn.jpg

“Rond, als de wijnvlek  van eergisteren…” zo begint een wat melancholisch liefdeslied van Herman van Veen, een vertaling van een Engelstalig lied van een American Latino waarvan ik alweer de naam even kwijt ben. 

Kringen, cirkels, wij bewegen ons in zekere kringen en draaien meestal rond in cirkels in de veronderstelling voorwaarts te gaan. Dat is filosofie. De praktijk is dat je maar even de grens over hoeft te gaan en in een omgeving terechtkomt waar de gewoonten en gebruiken toch wel heel anders zijn dan bij ons. Dat alles binnen de eigen “cultuurkring”. Dat bedacht ik me toen ik de afgelopen dagen door de Schee Eifel (populair de “Schneifel” genoemd) ronddwaalde en daar “Anfahrpunkte der Rettungsdienst” aantrof. Mij bekroop meteen het gevoel dat er gemene chauffeurtjes in autootjes van de Rettungsdienst heel verscholen stonden te wachten totdat iemand het kruispunt opreed, om vervolgens te voorschijn te komen en een aanrijding te veroorzaken. Ja, ja,. je moet iets doen om in actie te blijven. 

Minstens zo opmerkelijk was het toen ik onderaan de menukaart van hotel Waldburg bij het Gondorf Eifelpark het gerecht “Kinderfilet” tegenkwam. Nu weten we sinds enkele jaren dat het kannibalisme in Duitsland bij lange na niet is uitgestorven. Sterker nog, roofdieren en slachtoffers schijnen elkaar via internet op te zoeken. De “etende partij” begint dan bij voorkeur met het lekkerste onderdeel van de stoofpot: de pik.

Ik vermoed dat alle kinderen die zich in het pretpark te onmogelijk hebben gedragen, te vaak om een ijsje hebben gejengeld, te veel plasjes hebben gedaan en met alle geweld hun aan hoogtevrees lijdende moeder in de achtbaan wilden proppen, tot het genoemde gerecht worden verwerkt. Dat gebeurt allemaal zo’n 200 km over de grens. Zo zie je maar dat die cultuurkring niet zo eenvormig is als je denkt.

Opmerkelijk was ook mijn ervaring bij het Griekse restaurant in Prüm. Daar hadden we net het voorgerecht beëindigd toen de serveerster vroeg of ze kom afruimen. Wij bevestigden dat waarop zij met een hoofdknik  in mijn richting wees: “Aber er kaut noch!” Een leerwerkplek? Zeker, die opmerking leidde tot een avond van lachen en gieren.

Dat werd nog versterkt toen de vraag naar een “Nachtisch” kwam. Mijn vrouw kreeg de gevraagde kaart uitgereikt en vlak voordat de serveerster wegliep vroeg ze aan mijn vrouw: “Wil hij er ook één?” Dat is pas echt een cultuurschok omdat dat soort benadering in Nederland over het algemeen wordt gereserveerd voor mensen in een rolstoel.

Was het leuk? Zeker, de Eifel is ons goed bevallen en we waren  er vier dagen heerlijk uit We hebben heerlijk gegetejne en gewandeld. Een echt cultuurverschil was het feit dat ons hotel zelf een kleine honderd reeën kweekte om…er ragout van te maken. Maar ja, dat is dan weer beter dan lukraak schieten in de natuur. De cultuur kan ook op kleine afstand soms al een evenaarlang verschillen. Merkel Dir das!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://www.politiek.wordpress.com

 

Service

www.eifel.info 

www.aachen.ihk.de

www.algemeen.calvijn.nl

www.israel-palestina.info

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/04/10/de-wijnvlek-van-eergisteren/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 reactiesPlaats een reactie

  1. Dat was José Feliciano met The Windmills of my Mind. Anekdote: in later jaren deed hij in poging om een commercieel succesje te scoren in het Stock, Aitken en Waterman-tijdperk (dat is lang geleden)Nederland aan. Vind de clip van het nummer ‘I’ll never change my mind about you’ en je ziet mij in het achtergrondkoortje. Grappige ervaring, de muziek ben ik snel vergeten. Windmills of Cirkels is trouwens ook mooi in de Franse uitvoering met de titel ‘Les Moulins de mon coeur’.

  2. Dat was de naam. Ik ga trouwens zeker op zoek naar die clip. Wauw!

  3. kutwijnpoep

  4. Rein, dat is toch wel in tegenspraak tot je naam!


Geef een reactie

