Macht und Nebel

ui_model.gif

Toen Adolf Hitler zich aansloot bij de Deutsche Arbeiter Partei werd hij ingeschreven als lid nummer 8. Hij was nummer laatst op dat moment en niemand maakte zich druk om een partijtje met acht malloten die zo nu en dan in een café bij elkaar kwamen om te schelden op de regering. Na een fusie met de Deutsche Nationale Volks Partei ontstond de NSDAP (Nazional Sozialistische Deutsche Arbeiter Partei=Nazi’s) In 1934 telde de knokploeg van de NSDAP, de SA, ongeveer 3 miljoen leden. In de pas achter het vaandel met hakenkruis of swastika.

Zo heb je een kleine “one issue” partij en zo ben je groot. Goed Nederlands voor “one isssue” is trouwens “thema”.   Nou ja, Nederlands, maar goed. Het kan snel gaan met zo’n partijtje. De oprichting van een themapartij is nooit een probleem. Er is altijd wel een ergernis die de bestaande partijen hebben laten liggen. Laat ik hoofdluis nemen want dat past goed bij mijn naam. Het is ergerlijk en het is steeds voelbaar. Als mijn nieuwe partij de Partij tegen de Hoofdluis (PtdH)  daar een groot punt van maakt, dan krijg ik aanhang. En de aanhang groeit want andere partijen doen niets aan die hoofdluis en ze lachen mij uit terwijl de burgers toch echt heel veel last hebben van die jeukerds.

De partij groeit en groeit als een ui. Rond de kern vormen zich steeds weer nieuwe rokken en die bezorgen mij macht. Van de kern tot en met de buitenste rok heb ik ze nodig. Adolf Hitler wist dat als geen ander en hij gaf de buitenste rokken het hakenkruis als symbool en niet te vergeten de Volkswagen. Geniaal was zijn idee om de oude Reichsadler en het hakenkruis in één symbool op te nemen. Daarmee suggereerde hij dat zijn beweging een voortzetting van het oude Duitse Keizerrijk voorstond. Das Dritte Reich. Hij “creëerde” ook antisymbolen zoals de Davidsster op de kleding van Joden. Daar moest je ver van blijven. Bovendien, kenmerkend voor een dictator, liet hij  goed de nadelen merken als iemand niet meer in die symbolen geloofde.

In de kern van mijn partij warmen de mensen zich aan ideologie en partijjargon Dat zijn de waarden die we hanteren. De communistische partijen van de Sovjetstaten hanteerden bijvoorbeeld in het Politbureau de noodzaak van , benaderde, eenstemmigheid. Daar speelde de “democratie” zich af. Overigens werd er op grote schaal gemarchandeerd en gechanteerd. Belangrijk jargon was “het volk” waarmee de partijbonzen in wezen alleen zichzelf en hun directe omgeving bedoelden. Toch meenden ze, aanvankelijk, echt “het volk” te bedoelen. 

Rondom de kern spelen zich de rituelen af. De leden van de kern zijn daarbij volop betrokken. Voorbeelden daarvan zijn de parades op het Rode Plein en de Partijdagen van de Nazi’s maar ook de toelating van een oppositie in het Sovjetparlement  in de vorm van een machteloze boerenpartij.  Tot de rituelen behoorden tevens de zittingen van het Sovjetparlement. Verder van de kern bevinden zich de helden. In de Sovjetsteden en – dorpen waren altijd grote borden te zien met foto’s en afbeeldingen van “brigades” die hun doelstellingen hadden bereikt. Helden van de Sovjetstaat. Maar ook Lenin, Stalin en hun opvolgers waren helden, de grootste nog wel. Steeds werd iedereen voorgehouden dat die positie voor elke “kameraad” te verwerven viel. Het sloot naadlos aan bij de uitspraak van Napoleon: “Elke sodaat draagt de maarschalkstaf in zijn ransel”. 

In de buitenste rokken gelden de symbolen. Hakenkruis, hamer en sikkel, fasces. wolfsangel. Eventueel spelen de antisymbolen een rol, de symbolen waaraan “het kwaad” of “de vijand” te herkennen is zoals de Davidsster bij de nazi’s.

Deze buitenste rokken vormen een belangrijk maar nevelachtig gebied voor mijn partij. Ik heb het zicht verloren op de mensen die zich daar bewegen en ik weet ook niet precies wat voor verhalen er de ronde doen. Nu zit ik met een probleem. Er is een tweede, kleine, themapartij opgekomen: de PtdS (Partij tegen de schaamluis). Het lijkt erop dat mensen uit de buitenste nevelige rokken naar die partij weglekken. Ja, in wezen bevinden zij zich ver van mij kern en veel dichter bij die van de PvdS. Vanuit de nevelen lopen mensen over en daarmee verlies ik macht want in onze democratie, in onze samenleving, draait alles om het getal.

En daar zit het volledig eigentijdse probleem van onze grote partijen. Zij zijn het zicht kwijt op de leden en kiezers in de nevelgebieden, de Avalon-zone, van de eigen partij. Bovendien hebben zij de symbolen afgeschaft. Symbolen die zo hard nodig waren en ook zijn om de “bewoners van Avalon” bij de les te houden. In plaats daarvan is het symbool gekomen van de individuele, zelfstandige, kritische kiezer. Niemand gelooft er echt in en ook die kritische kiezers niet. Zij maken van het symbool gebruik om in volslagen losgebrokenheid het eerste het beste icoon te volgen dat passeert. Een peroxidepruik.  De vraag is of het tij valt te keren.

Misschien wel. De wijk- en buurtgerichte aanpak die de PvdA voorstaat, is een begin. De daadwerkelijke bestrijding van problemen in de achterstandswijken vormt een kans. Naast effectieve aanpak zal echter ook symboliek nodig zijn om te zorgen dat mensen “die nog even niet aan de beurt zijn” de moed niet verliezen. Andere partijen zoals de PVV en de SP zullen zonder meer proberen te wijzen op de achterstandswijken die pas in een tweede fase aan bod komen en zo verdeeldheid zaaien. Ik hoor het ze nu al zeggen: “Kennelijk doen de mensen in die wijken er in de ogen van het kabinet niet zo erg toe”. 

Ja, we hebben elkaar wijsgemaakt dat symbolen nutteloze verschijnselen zijn. In elk geval hebben we de oude symbolen naar de prullenmand verwezen. En toch zal het niet lukken om de bewoners van de Avalon-zone te overtuigen van de goede bedoelingen zonder de inzet van, desnoods nieuwe, symbolen. Er moet aandacht en energie zijn, juist voor de buitenste regionen als een partij haar macht wil behouden. Dat is tegendraads aan de gebruuikelijke gang van zaken want de mensen in de kern  hebben de neiging uitsluitend op elkaar te letten.      

 Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Service

www.agfpn.nl

www.avalonlive.com

www.nacht-und-nebel.info

 

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/03/23/macht-und-nebel/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentPlaats een reactie

  1. Dan begin ik met mijn online ‘ochtendkrant’ en is het eerste wat ik zie, de uit die ik ook heb moeten leren. Het verbaasd me dat de ijsberg er nog niet bij staat :P. Wat ik overigens ook best grappig vond is dat ik eerder niet wist waar je precies naar toe zou gaan in je verhaal maar nu een link ga leggen naar het moraal als ik nog niet het betreffende stukje heb gelezen.

    Het is inderdaad ook best lastig voor de PvdA om zich hieri weer uit te werken. De echte arbeiders lijken overgestapt naar de SP. Maar we moeten niet vergeten dat het ook voor de SP lastig wordt om het aantal kiezers te houden. Ze moeten op de juiste wijze doorgaan om de stemmen te behouden.

    Eigenlijk zou het zo moeten zijn, dat de 3 grootste partijen móeten regeren. Helaas kan het dan een puinhoop worden. Mensen zeggen altijd: “Als links aan de macht komt, wordt het 1 grote puinhoop.” Linkse en rechtse (toch vaker rechtse) kabinetten volgen elkaar op. En ik denk dat als je het aan een econoom vraagt dat hij het zal bevestigen dat dat nodig is. Je moet zorgen dat je economie draait (al hoeft dat in mijn ogen niet ten koste van de armsten) dus rechts, maar om te voorkomen dat de economie overhit raakt, moet een linkse partij het geld weer ‘menselijker’ uit gaan geven. Dat líjkt mij vrij logisch? Ik denk dus ook dat het eindelijk eens tijd wordt om na te denken over ‘achterstands wijken’, want geld stroomt al binnen. De lade loopt wel vol, waarom dan niet denken aan de mensne die het minder hebben.

    Zo hoor ik ook bij grote regelmaat: “Dan moeten die mensen maar werken en studeren.” Gedeeltelijk waar, maar we moeten niet vergeten, dat studeren niet altijd voor iedereen weggelegd is (zie IQ-test?? die is niet bij iedereen even hoog??) bovendien zijn het ook de klote baantjes die opgevuld moeten worden. De banen waar je geen opleiding voor nodig hebt. Maar als je minimum loon nou net zo laag is als je WW-uitkering. Waarom dan werken? Met een WW-uitkering kun je al amper rond komen.


Geef een reactie

