Irish coffee

chilling-storm.jpg

Vanmorgen presenteerden twee jongens zich bij het fameuze programma Goede Morgen Nederland met het jongerenkabinet. Daar zaten naast elkaar de premier en de minister van leren en werken. Klinkt goed allemaal.

Zij hadden een `onderzoek` gedaan onder 600 jongeren en de meest opvallende uitkomst daarvan was dat 44 procent van de jongeren wil emigreren. Zij vinden Nederland niet inspirerend genoeg. Bovendien zijn ze bang dat binnenkort Amersfoort aan zee ligt. Ze zijn waarschijnlijk net bekomen van de film `An inconveniet truth`.

Nou las ik vanmorgen in de krant dat de Ieren de grootste zuiplappen van Europa zijn. Dat lijkt mij een teken van grote inspiratie of in elk geval `inspiritualisatie`. Misschien komen daar al die verhalen over mannetjes met goudpotten en elfjes wel vandaan.

Persoonlijk ben ik gek op Irish Coffee al doe ik er altijd wel een tweederangs soort whisky in. Ja, de schrijfwijze slaat op mijn voorkeur voor Schotse whisky´s en eigenlijk wordt het dus Scottish Coffee. Dat geplaatst bij het feit dat in de coffeeshops wel gerookt mag worden, maakt voor mij de horecakeuze duidelijk. Hoewel het publiek me niet aanstaat, begeef ik me spoorslags van mij stamcafé naar de coffeeshop. Daar mag ik roken.

Volgens mij is het voorgaande stuk geschreven onder invloed van Scottish Whisky. Goed, inspiratie dus. Ik vind het een vreemde motivering. Het woord `inspiratie` betekent letterlijk `inblazing`, de vraag is alleen wie de inblazer is. In voorbije tijden had bijna iedereen een `Grote Inblazer` die zorgde voor de inspiratie. Die lijken we soms collectief te hebben afgezworen omdat we het zo goed allemaal alleen konden doen.

Laat dat dan maar eens zien. Mensen kunnen elkaar wel eens inspireren maar kennelijk zijn leerkrachten en ouders niet meer in staat om die `Grote Blaas` aan de kinderen af te geven. We zijn uitgeblazen. In plaats daarvan brengen we heel veel lucht voort maar `inblazen`, nee dat is misschien iets uit een ver verleden.

Ondertussen kijken de jongeren reikhalzend uit naar inspirerende landen als Ierland, het land dat leeft van sprookjes en volgens de reisbureau´s een eeuwenoud land (alsof andere landen niet even oud zijn) of de VS, de nieuwe wereld het land waar je voor 100 jaar de gevangenis indraait nog voordat je een coffeeshop hebt geopend. Al weer een flinke tijd geleden verlieten Ieren overigens massaal hun sprookjesland vanwege de aardappelziekte. Ze trokken naar de VS en zie…Disneyland reisde vele jaren later terug naar Europa. De sprookjes waren weer thuis. Emigreren hoeft niet slecht te zijn.

Eigenlijk begrijp ik die jongeren best. We hebben er in Nederland een handje van om uitgebreid aan patchwork te doen. Lapmiddeltje hier, lapmiddeltje daar en de grote visie blijft uit. Aan platvloersheid valt ook niets meer te winnen nu de masturbatieshow van De Mol niet doorgaat en ach, het water staat ons binnenkort misschien letterlijk tot aan de lippen

Ik vrees met grote vreze dat de Nederlandse jongeren voor een groot deel blasé zijn en menen alles al gezien te hebben. Het gebrek aan inspiratie zit niet in de jongeren maar in de ouderen. Zij willen geen oubolligheid en daarbij gaan ze vooral uit van hun eigen maatstaven. Ze zijn vergeten dat voor kinderen en jongeren alles nog nieuw is en dus ook interessant. Daar zit een probleem.

Wie een interessant onderwerp aandraagt met de opmerking dat het eigenlijk niet zo interessant is, is de belangstelling al kwijt. We nemen ze de wind uit de zeilen en bieden windstilte aan, nog voor ze de haven hebben verlaten. Het is allemaal oubollig en verklaarbaar. Er valt niets te (onder)zoeken in deze wereld. d

Onwillekeurig moet ik denken aan die meubelmaker die `hopeloos verloren` jongeren weet te inspireren door ze het vak van meubelmaker te leren en te laten zien waarom handwerk fraaier is dan digitaliteit. Hij leert ze trots te zijn op hun product en kweekt zelfs enthousiasme bij ze over de kunst van het meubelmaken in de zeventiende en achttiende eeuw.

Nederland niet meer inspirerend? Dat kunnen we onszelf als ouderen dus zwaar aanrekenen. Niet de duinen, de bossen, de polders of de Vinexwijken moeten inspirerend zijn. De leerkrachten en ouders hebben die functie. En wie dat heel goed begrepen heeft, zou wel eens netzo inspirerend kunnen zijn als een Ierse (cof) fee.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://politiek.wordpress.com

Service

www.windstilte.nl

www.buienrader.nl

Published in: Geen categorie on 15 maart 2007 at 5:36  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/03/15/irish-coffee/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentPlaats een reactie

  1. Ha ‘Politiek’,

    Dank voor je reactie op mijn site..En in het kader van Whiskey en docent-zijn..ik zie mij geroepen.
    Tot inspirerende momenten:)

    groet,

    Marlous


Geef een reactie

