Kip, koe en achterstandswijk

phoenix.jpg

Vandaag kreeg ik een fraai verhaal voor ogen. Een Indiase boer (Hindoe) merkte dat hij elke dag een aantal kippen miste. Dat ging dagenlang achtereen door en de boer vreesde al dat hij zijn hele bepluimde veestapel zou moeten missen. Op een nacht besloot hij eens te gaan kijken wat de oorzaak van zijn ellende was. En zie: middenin de nacht kwam een koe die een paar kippen oppeuzelde. De boer stond voor een dilemma want zoals bekend zijn koeien in India heilig. Voorlopig heeft hij het verhaal de wereld in geholpen dat de koe in haar vorige leven een tijger was. Dat sluit aan bij het geloof in reïncarnatie van de Hindoes.

Dat sluit allemaal naadloos aan op de verkieizingsuitslag van gisteren. De PvdA leed zwaar verlies. Dat was overigens ongeveer hetzelfde verlies als bij de Tweede Kamerverkiezingen. Het kwam er niet nog eens bovenop. Een groot deel van de voormalig PvdA-kiezers lijkt over te lopen naar de SP. Wat moet de partij daar nu mee?

Net als de Indiase koe blijkt de identiteit van de PvdA voor veel kiezers onherkenbaar te zijn. Let wel, de partij is de Partij van de Arbeid en niet van de Arbeiders. Ze is ontstaan uit een samengaan van de SDAP (Sociaal Democratische Arbeiders Partij) en de VD (Vrijzinnig Democraten). Deze laatste was voor de Tweede Wereldoorlog een soort sociaal-liberale groepering. Na de oorlog meenden beide partijen dat de scherpe klassenscheiding maar eens moest worden opgeheven. Het gekissebis had immers alleen maar geleid tot de opkomst van onvredepartijen zoals de NSB en Zwart Front.

Een gevolg van die afspraak was onder meer dat Willem Drees sr. een AOW maakte die voor alle Nederlanders toegankelijk was en dus niet alleen voor de arbeiders. Dat was een eerste stap “weg” van de oorspronkelijke SDAP achterban.

En nu wordt er al wel eens gesproken van de Partij van de Adel of de Partij van de Academici. Sommigen menen dat de kloof tussen academici en adel en aan de andere kant de arbeiders kan worden overbrugd door het sociale gevoel te laten spreken. Ik ben ervan overtuigd dat zoiets onvoldoende is want juist de “arbeiders” moeten dat gevoel ook vertrouwen. Zoals ik kortgeleden aan een raadslid uitlegde, heb je eerst vertrouwen nodig en kun je pas daarna draagvlak krijgen voor je plannen. Hoe mooi die ook zijn.

Wie met een aardappel in de keel, een dikke dienstauto onder de kont en een driedelig maatpak de “arbeiders” komt vertellen dat hij goed voor ze zal zorgen, wint hun vertrouwen niet. Vooral niet als die boodschap wordt verpakt in macro-sociaal-economische context (ja, ik kan het ook!). Daarbij komt dat de PvdA al jarenlang ontkent dat er nog arbeiders zijn. Wie bepaalde wijken van Rotterdam. Den Haag, Amsterdam en andere grote steden doorkruist, weet dat ze er beslist nog wel zijn. Zij hebben niet alleen een smalle portemonnee maar zitten ook maatschappelijk in het verdomhoekje.

En nu komt het gladde ijs. Deze arbeiders zien hun woonwijken plotseling voor een groot deel bevolkt door mensen waarvan zij de taal niet snappen, de kleding bespottelijk vinden, de gewoonten verafschuwen en het dagelijks gedrag storend. Inderdaad. immigranten komen voor het grootste deel in deze arbeiderswijken terecht. De oorspronkelijke bevolking voelt zich in de veilig gewaande “eigen omgeving” niet meer thuis. Je zou het de “volksburchten” kunnen noemen noemen. De Schilderwswijk in Den Haag was daarvan een voorbeeld. De eigen leiders, de PvdA-kopstukken, krijgen daarvan de schuld. Gedeeltelijk terecht omdat juist deze partij heeft aangedrongen op gemengde bewoning van wijken, een aanpak waarvan het heilzame karakter nog verre van zeker is.

Het is de arbeiders nu eenmaal niet gegeven om een breder maatschappelijk inzicht te hebben. Ze kunnen zich die inzichten wel verwerven maar tegen de tijd die stap gelukt is, zijn ze geen arbeider meer. Dat klinkt denigrerend maar het berust op feitelijkheden. Die feitelijkheden worden nog vergroot doordat de oude arbeidersberoepen, het handwerk, al zeker 25 jaar met het nodige dédain wordt bekeken. Dat geldt ook voor de PvdA met haar onderwijshervormingen die iedereen naar intellectueel hoogstaande beroepen moesten voeren.

De druiven zijn zuur. De PvdA moet nu kiezen, voor de arbeider of voor de arbeid of, zo mogelijk, voor allebei. Het is de SP wel gelukt om die keuze te maken en daardoor vormen het kiezersvolk en het ledenbestand ook een mix van arbeiders en hoog opgeleide intellectuelen die hand in hand ten strijde trekken. Voorwaarts kameraden! Kiest de PvdA niet, dan zit er nog maar één oplossing op: een fusie met D66 en de linkervleugel en het midden van de VVD. In wezen is dat een herhaling van zetten met een kleine beweging naar rechts.

Natuurlijk ben ik maar een marginaal denker en schrijver maar ik ben bereid mijn denkkracht in te zetten voor een opmars op de weg terug van de PvdA. Take it or leave it. Ik denk dat de PvdA in haar vorige leven rood was en conservatieven vrat. Nu lijkt ze die te koesteren. Wat wordt de volgende trede in de reïncarnatieve reeks?

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Service

www.phoenixcontact.nl

wwws.ncpn.nl

www.js.nl

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/03/08/kip-koe-en-achterstandswijk/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 reactiesPlaats een reactie

  1. Het is makkelijker om te getuigen van grootse en meeslepende idealen dan om te komen met oplossingen waarvoor je soms flinke ideologische veren moet laten. Natúúrlijk raken mensen geïnspireerd door het idealisme van Thieme of de principiële houding van gewone jongen Marijnissen. Maar als je de vraag stelt wie nu werkelijk de mouwen opstroopt en er probeert het beste van te maken in de grote boze wereld dan kom je volgens mij toch ergens anders uit. Mij verrast dat niet, zuur is het inderdaad wel.

  2. EEn scheiding van klassen in wijken, goed punt. Zo kan ik hier ook alleen maar tevreden over zijn in Zwolle. Hier doen ze hard hun best om dit te voorkomen en proberen ze de klassen weg te werken in elke wijk. Ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden, maar in Zwolle zié je gewoon dat ze de ene trapjeswoning naar de vlakte doen, terwijl ze elders weer een soortgelijke woning opbouwen, maar dan in een ‘duurdere’ wijk, zodat hier ook betaalbare woningen zijn. Ik vind dus dat de gemeente hier écht goed werk verricht en ben zeer te spreken.
    Vorig jaar was het geloof ik, dat hier een kamerlid op bezoek was en er een reportage volgde op sbs in de maand maart, over de wijk waarin ik woon. Voorheen verloederd en een soort Schilderwijk, met een vreselijk slecht imago. Momenteel een normale levendige wijk, waar je zowel Adel, als Arbeiders tegen het lijf loopt.

  3. Vol trots heb ik gister gestemd op Yildrim bij de gemeenteraadsverkiezingen. Ik heb de verkiezingstijd voor de tweede kamer heel goed geprobeert te luisteren naar PvdA, maar het kwam slecht over. Beter uit de bus kwamen toen toch écht Jan (is de man :P) Marijnissen en Geert Wilders (hoewel ik dat liever niet toe geef :S).

    Een ieder heeft idealen als het goed is, want dat geeft je een positieve kijk op bepaalde dingen. als het je ontbreekt in idealen, ontbreekt het je in optimisme en vooruitstrevendheid (?).

    Bovendien Wolverine, ik geloof dat jij je ook laat leiden door je eigen idealen. Al zijn die in mijn ogen niet heel erg ideaal voor onze samenleving (ok, sorry. Dat is flauw).

  4. Dat kan wel waar zijn Hélène, een feit blijft dat de PvdA er verrekte slecht in slaagt om te laten zien dat ze de mouwen heeft opgestroopt en voor wie. Ik geef het stuk daarom toch maar ter overpeinzing.

  5. In hoeverre bestaat de klassieke arbeider nog?
    Bijvoorbeeld. KLassieke havenarbeid bestaat niet of nauwelijks meer.
    Voor een groot deel overbodig geworden omdat veel zaken nu geautomatiseerd worden uitgevoerd.
    Jobs die overblijven vereisen vaak aardig wat kennis of/en kunde. Een goede lasser of loodgieter zou ik geen (klassieke) arbeider willen noemen. Dit zijn mensen met veel kunde en zeker ook de nodige kennis.
    Academici komen ook uit alle lagen voort…Daarbij zijn lang niet alle academici zo elitair..
    Maw: In hoeverre gelden de klassieke tegenstellingen nog?

  6. Ten eerste waarom sleep je mij erbij? ik sta niet eens in dit onderwerp en ten 2e…. je weet gelukkig helemaal niet svan mij, en dat laat ik ook zo.

  7. En ten tweede, Wolverine?

  8. Hi,

    Je hebt er zojuist weer een lezer bijgekregen.
    Een lezer met de lente.

    Louz

  9. Ben ik blij om.


Geef een reactie

