Dosje en blosje

vooruitdenken1.jpg

Gisteravond na de raadsvergadering sprak ik nog even één van de weinige ondernemers uit de raad. Zij lichtte een tip van de sluier op over de manier waarop zij gesprekken met zakelijke partners voert. Strategisch en speels maar niet voor publicatie, hoewel een deel ervan veel ondernemers bekend zal voorkomen.

Dit strategisch en tactische besef staat in schril contrast met het optreden van de raad als geheel. In mijn herinnering hebben de raadsfracties een klein jaar geleden afgesproken welke onderwerpen zij op de raadsagenda wilden plaatsen. Die mogelijkheid bestaat in ruimere mate sinds de nieuwe, duale, werkwijze van de raad. Uit die afspraak is een nauw omschreven aantal onderwerpen voortgekomen. Gisteravond stonden de punten op de agenda. Wie schetst mijn verbazing toen de raad besloot ze niet behandelen omdat ze niet gedegen genoeg waren voorbereid? Een klein jaar is dus voor de werkgroepen in de raad onvoldoende om een vijftal onderwerpen scherp genoeg te beschrijven.

Dat verrast temeer omdat deze punten zijn gekozen uit een lange lijst waaronder niet de minste, zoals het werk van de hospice groep (stervensbegeleiding). Je zou toch kunnen aannnemen dat de partijen indertijd een afgewogen keuze hebben gemaakt en dus toen al de grote lijnen van de thema’s voor ogen hadden. Als dat het geval is, kon het geen moeite zijn om in een klein jaar tijd de zaak goed beschreven te hebben. Als het niet het geval is, vanwaar dan de keuze?

Het grootste probleem is dat de gemeenteraad zichzelf daarmee toch wel een beetje potsierlijk presenteert. Nu zij voor het eerst de kansen van het duale systeem probeert te pakken, grijpt ze mis. Nu weet ik wel dat voor een nauwkeurige omschrijving meer inzicht in de zogenaamde `kerndoelen` nodig is, een wat verhullend begrip voor de koppeling tussen ideaal, doelstelling en geld. Maar waarom stond het dan gisteravond op de agenda?

Tja, het moet mij van het hart dat Geert Wilders zijn verhalen in de Tweede Kamer sneller en doordachter voorbereidt. Hij maakte gisteren een tactische scheiding tussen persoon en zaak toen hij met zijn bizarre motie van wantrouwen tegen Aboutaleb en Albayrak kwam, vanwege zijn bezwaren tegen bestuurders met een dubbele nationaliteit. In een paar weken tijd heeft hij doorzien waar mogelijke problemen en publicitaire kansen liggen en…heeft hij kans gezien daarvan een enorm circus te maken. Overigens werd hij daarbij geholpen door de pers die sensatie zocht en zijn parlementaire tegenstanders die elke vorm van zelfbeheersing ontbeerden.

Dat gebrek aan zelfbeheersing is te verklaren. Het is natuurlijk al erg genoeg dat Wilders zijn motie indiende. Veel erger was het dat zijn tegenstanders klaarblijkelijk nog nooit hadden nagedacht over de gevolgen van een dubbele nationaliteit.  Je zou toch mogen verwachten dat in deze tijd, met al z’n troebelen rond immigranten, dat probleem door Wilders’tegenstanders al op kilometers afstand was herkend.

Helaas niet en dat komt doordat men moeite heeft personen en zaken te scheiden. Steeds trekken politici thema’s in het emotionele vlak terwijl ze daar niet thuishoren. Nu ben ik beslist geen aanhanger van Wilders maar zijn dosje bedekt toch wel een tactisch en strategisch inzicht dat bij mij een blosje veroorzaakt bij het aanzien van het gestuntel van zijn tegenstanders.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Service

www.wrr.nl

www.decompress.be

 

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/03/02/dosje-en-blosje/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 reactiesPlaats een reactie

  1. Zodra ik zijn kop voor de camera zie verschijnen, begin ik al met zuchten ‘Heb je hem weer’ en zodra ie zijn mond open trekt, begint het mij te kriebelen. Maar helaas moet ik het hier met je eens zijn. Hij had het goed voorbereid. En de publiciteit die hij had gehoopt, heeft hij naar mijn inziens inderdaad verkregen. Knap werk dus eigenlijk.

    Ik kan er niet goed tegen als ik iets lees en het niet helemaal snap, dus ben ik zo vrij dit te vragen? Hehe, ben ook nog maar klein meisje in grote boze wereld 😛

    “Nu zij voor het eerst de kansen van het duale systeem probeert te pakken, grijpt ze mis.”

    Duale systeem? Ik weet dat duaal gelijk is aan duo, dus 2. Maar wat is precies een ‘duaal systeem’? Ja, een dubbel systeem, maar hoe moet ik dit zien?

  2. Miranda,

    Het duale systeem is een systeem waarbij college van B&W en de gemeenteraad volledig van elkaar zijn losgekoppeld, dwz voor zover dat gaat. Vroeger waren de wethouders bijvoorbeeld afkomstig uit de fractie van een partij, ze maakten er ook deel van uit. Nu niet meer. De raad bestuurde de stad in het verleden gezamenlijk, nu is er veel meer sprake van collegepartijen en oppositie, zoals in de Tweede Kamer. De gemeenteraad kan door de ontkoppeling van de wethouders veel meer zelfstandig opereren dan in het verleden en veel gemakkelijker stelling nemen tegen de wethouder(s)die voor de eigen partij in het college zit(ten)

  3. Aaah ok! Nou bedankt in ieder geval!

    Lang leve het duale systeem? Ik bedoel, de gemeente heeft toch meer kijk op dat wat er gebeuren moet dan iemand die er niet rechtsstreeks mee te maken heeft of er niet in leeft.


Geef een reactie

