De bedoeling

andr007mees02ill07.gif

“De bedoeling is leverworst” is een oud gezegde uit mijn familie. Het drukt uit dat de bedoeling niet zo heel helder voor ogen staat. Of…misschien niet zo heel helder over te brengen is. Dat gevoel had ik vandaag weer bij het interviewen bij één van de wethouders in mijn gemeente. En natuurlijk, het is mijn taak, als journalist, onduidelijke bedoelingen duidelijk te maken dus…

De wethouder wilde aandacht besteden aan de “woonservice zone” in een nieuw te bebouwen deel van de stad. Vroeger sprak men van “woonzorgzones” maar dat doet teveel denken aan ongelukkige ouwetjes die moeite hebben de vierkante wielen van hun wagentje te repareren. In de woonservice zone gaan ook jongere mensen wonen.

Nu is er in de buurt een verzorgingshuis, een ziekenhuis en een reeks van seniorenappartmenten en één van de aangkondigde voorzieningen zou zeker een seniorenrestaurant zijn. Allengs kwam bij mij, ik ben ook al zestig, de vraag op waarom je in dat gebied zou gaan wonen als jongere. Ik zag een stadsdeel met louter ouderen en gehandicapten en zelfs dementen om me heen, een seniorenrestaurant en noem maar op. Niet echt een omgeving voor iemand van 26 die vol van dadendrang zijn eerste appartmentje betrekt.

Het merkwaardige nu was dat de voorzieningen voor senioren al wel aardig in kaart zijn gebracht maar als het om de jongeren gaat… De wethouder redde zich eruit door te stellen dat veel afhangt van de wensen van de bewoners. Nou, dat is natuurlijk altijd goed en trouwens, tennisveld en sporthal zijn vlakbij. En toch…bleef bij mij de vraag wrikken wat nu precies de bedoeling was. Stond hier heel duidelijk voor ogen hoe de buurt er straks uit ging zien? Ik weet het niet.

Vandaag las ik een tekst van een blogger die schreef over filosofen: “Ik heb geen vodje nodig om pseudowetenschappelijke onzin te schrijven…” . De bedoeling was leverworst. Deze blogger schrijft over het algemeen wel onzin maar niet pseudowetenschappelijk. Daarvoor lijkt zijn onzin niet genoeg op wetenschap. Tja, ik heb op zijn “betoog” maar niet gereageerd maar opnieuw had ik het gevoel dat de schrijver zelf niet goed wist wat hij eigenlijk wilde zeggen. Het lijkt mij dat hij zich in geen geval kan vinden in mijn interpretatie.

Nu zou ik die wethouder en de blogger niet graag met elkaar willen vergelijken en als ik het doe valt de wethouder zonder meer positief uit. Maar even zo goed, ik heb me toch afgevraagd of we niet meer van onze bedoelingen doordrenkt moeten zijn voordat we iets aan de publiciteit  prijsgeven. Anders is er voor mij toch ook geen beginnen aan. Ik ga over die servicezone nog een piekeren.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Service

www.lbr.nl

www.euronet.nl

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/02/22/de-bedoeling/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

