Waterschade

duisternis.gif

In mijn teerbeminde stad Alphen aan den Rijn is een zwembad in vlammen opgegaan. Bakken vol water verdwenen als sneeuw voor de zon. Ja, water kan branden. Of ik nu al mijn best doe of niet maar ik moet meteen denken aan een andere brand in mijn stad.

Vele jaren geleden stond in de Van Boetzelaerstraat (Kamerheer van stadhouder Willem V en ambachtsheer van Aarlanderveen) een aantal afbraakpanden. Je kon het `gezichtsbepalende krotten`noemen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat zij op de nominatie stonden om gesloopt te worden. Daarvoor in de plaats is later een afzichtelijk appartementen- en winkelgebouw gekomen maar dat doet er nu niet toe. Wat wel opvalt, is dat de pandjes nog voor de sloop in brand vlogen. Men zei dat er opzet in het spel was maar ja ik kan me moeilijk voorstellen dat de burgemeester van die tijd met een doosje lucifers …

Zou hetzelfde gerucht nu weer ontstaan? Ik ben niet van plan het in de wereld te brengen maar mensen zijn achterdochtig. Rond het zwembad bestond een soort veenbrand. Tegen beter weten in was er nog steeds een aantal mensen dat het zwembad wilde behouden terwijl al tot opheffing was besloten.

Ik denk niet dat deze Koude Burgeroorlog een rol heeft gespeeld. Ik vraag me wel iets anders af. Zouden mensen misschien toch iets minder secuur en zorgvuldig zijn als ze weten dat een gebouw wordt gesloopt? Net ietsje minder vaak controleren en nakijken onder het motto `wat maakt het uit, we gaan hier toch weg`?

Ik beschuldig niemand van nalatigheid. O nee, m,aar het zou me niets verbazen als er een onderhuids psychologisch mechanisme is dat dit soort reacties in de hand werkt. Een voorbeeld is ook de drang tot solliciteren. Die neemt aanmerkelijk toe naarmate de einddatum van de uitkering nadert. Dat is een bekend fenomeen. Geen kwade opzet maar onbewust reageren.

Hoe zou het zijn om te werken  in een instelling die wordt opgeheven en een gebouw dat wordt gesloopt? Zou een mens daarvan niet gedeprimeerd kunnen raken? De psyche kent meer krochten en gaten dan wij tot op de dag van vandaag kennen.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

www.psychologiemagazine.nl

www.usabilityweb.nl

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/02/12/water-kan-branden/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 reactiesPlaats een reactie

  1. Voor zover ik weet is de brand begonnen in het belendende horecabedrijf. Het is verleidelijk om erop los te speculeren maar totdat we meer weten over de toedracht brand ik me daar nog maar even niet aan.

  2. Hélène, het spijt mij maar ik vind dat je nu een beetje kort door de bocht gaat. Ik beschuldig niemand, integendeel. Ik vraag me wel af, ook meer in het algemeen, in hoeverre het demotiverend werkt als je weet dat je in een slooppand werkt. Bewust of onbewust.
    Nu weet ik wel dat in onze tijd altijd mensen worden afgerekend maar ik heb nog steeds het idee dat je voor onbewuste handelingen niet of nauwelijks verantwoordelijk kan worden gesteld.Tenzij…je op bepaalde zaken al eens eerder door een ander bent gewezen.
    Over de brand an de pandjes aan de Van Boetzelaerstraat is volgens mij ook nooit echt iets duidelijk geworden. In dat geval kwwam het de projectontwikkelaar wel verrekte goed uit maar ik zal de laatste zijn om de beschuldigende vinger uit te steken.

  3. Hallo Kaj,

    allereerst: Mooie website, prachtige kleuren en goede teksten.
    tentweede: Waaar plaats ik in hemelsnaam een reactie op een logje?? Dit is nogal lastig! Dus heb het via de reacties aan de zijkant gedaan en typ dus nu een reactie bij een logje die ik niet eens heb gelezen/heb zien staan.
    ten derde: ik ben jaloers op je 😀 Studeer zelf comminicatie, omdat je als comminicatie adviseur makkelijk ergens aan de slag kan en als journalist het risico krijgt dat je op de bank beland? (Wat is hierup uw visie, hehe)
    ten derde, ik kom zeker vaker kijken, maar dan wil ik wel een duidelijk ‘reactie’ linkje zien onder elk logje (haha, nu al eisen).

    Ach en heb nog veel meer vragen, maar die komen alsnog wel!

    Groetjes Miranda
    P.s. Ik geloof… dat ik een beetje dezelfde (politieke) mening deel als u?

  4. Beste Miranda, het is toch goed gegaan met de commentaren? Heb je inmiddels ontdekt waar het knopje zit (helemaal aan het eind van de kleine lettertjes onder ieder stuk. Deze geven de “tags” weer) Ik hoor graag weer van je,

    Groeten,

    Kaj

  5. Naja goed, zoals je weet, heb ik inmiddels ondenkt waar ik moest zijn! Mijn mede-www.negerzoen.eu-ers zijn ook onder de indruk van je website en stukken teksten! (altijd goed om te horen toch?) we zullen bij grote regelmaat een kijkje komen nemen!


Geef een reactie

