Het dictaat van Beetsterzwaag

1136826109_78651.jpg

Het akkoord is er en we kunnen allemaal weer opgelucht ademhalen. We hoeven de eerstkomende vier jaar niet verder zonder kabinet. Ik was er wel een beetje benauwd voor, hoor. Toen ik die jongens in Beetsterzwaag zo vrolijk bezig zag, dacht ik: dat gaat mis. Ja, eerst is het lachen maar dan wordt het brullen. Dat zie je wel vaker. Kijk maar naar het percentage echtscheidingen.

Niks van dat alles, het vrolijke gepraat ging door en na het bubbelwater kwam Heineken op tafel. Vanwege de voorkeur voor bier verliet Wijn de politiek en tegelijkertijd bleken de jongens eruit te zijn. Dat is nou toch mooi, zou je zo zeggen. Eerlijk gezegd zijn er heel wat puntjes die ik wel zie zitten al snap ik niet waar de accijnsverhoging op sterke drank voor nodig is. Niemand die er een druppel minder om drinkt. Dus moet het een maatregel zijn ten behoeve van de schatkist en dus zijn we op dat gebied allemaal weer behoorlijk om de tuin geleid.

Wat mij wel behoorlijk steekt, is wat ik zou willen noemen “Het dictaat van Beetsterzwaag”. Ik heb het natuurlijk zo genoemd vanwege het “Dictaat van Versailles” waar Adolf Hitler altijd zo op zat te hameren omdat het doodeenvoudig ook heel onrechtvaardig was. Volgens dat dictaat had Duitsland in zijn  eentje schuld aan de Eerste Wereldoorlog en dat is naast alle buitenechtelijke affaires en Iraks massavernietigingswapens de grootste leugen in de politiek van allemaal.

Het dictaat van Beetsterzwaag houdt in dat er geen parlementair onderzoek komt naar de gang van zaken rond de deelname aan de oorlog in Irak. Nu breekt me mijn goedhollandse klomp echt. Sinds wanneer bepaalt het kabinet wat het parlement doet? Ik had in mijn naïveteit altijd het idee dat het precies andersom zou moeten zijn. Maar nee, onder leiding van tovenaar Balkenende is alles mogelijk. Het zal mij benieuwen wat er gebeurt wanneer het parlement als nog besluit dat er toch een onderzoek komt.

De bepaling dat het onderzoek er niet komt, is een voorbeeldeloze schending van de scheiding der machten. Ik vind dan ook dat politieke partijen of universiteiten maar eens buiten alle dictatoriale neigingen van Jan Peter om een onderzoek moeten instellen. Dan zal eindelijk duidelijk blijken hoe de minister-president heeft gekropen om een wit voetje in het Witte Huis te krijgen. Een opvatting die ik tot mijn grote verbazing deel met oud-premier en Jan Peters partijgenoot Dries van Agt. Deze is bij mij dan ook tot een neechen gestegen.

Het dictaat van Beetsterzwaag! We kunnen maar beter een bladzijde in de geschiedenisboeken blanco laten of zwart maken. Ons rest niets dan diepe schaamte.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Service

www.advocaat.be

www.parlement.com

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/02/06/het-dictaat-van-beetsterzwaag/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

