Niks te doen

fotothumb.jpg

Winterslaap rond Kerstmis, ik verheug me er elk jaar weer op. Lange wandelingen met de hond en bij thuiskomst wacht de whisky. Weinig van dat alles dit jaar. De whisky was er maar de lange wandelingen moest ik uitstellen. Het grootste deel van de tijd zat of hing ik met een gorgelende luchtpijp binnenshuis. De jaarwisseling ging aan me voorbij als een schip aan de horizon op zee. Ziek! Dat komt niet zo vaak voor maar het heeft één groot voordeel: ik ben dan vrijgesteld van alles. Ik heb niets te doen en ik hoef niets te doen.

Dat leek eerst leuk maar het werd steeds minder en bovendien moest ik op 4 januari toch mijn huis uit, naar buiten. De buurman had geprobeerd zijn kerstboom te verbranden in de open haard. Daarbij waren de vlammen ook maar begonnen aan zijn slaapkamers en zolder. Binnen de kortste keren stond het hele huis in lichterlaaie. Niet al te lang daarna belde de politie aan om ons te verzoeken het huis te verlaten. Helemaal tegen mijn gevoel in zette ik mijn drie katten op straat. De hond liep enthousiast en vrolijk mee. Naar buiten, dat is in zijn ogen altijd goed.

Na twee uur mochten we weer naar binnen en vanaf dat moment was ik met mijn zieke lijf mede-eigenaar van een opvanghuis voor ontheemden en speelde ik maatschappelijk werker, portier, ober en adviseur tegelijk. Dat is allemaal niet erg maar ik merkte wel dat mijn geïnfecteerde luchtwegen door alle activiteit behoorlijk begonnen te koken. Tegen de avond lag ik dan ook voor pampus. 

Na een brand hoef je als huiseigenaar niets te doen. Tenminste, dat lijkt zo. De salvage, de jongens die de eerste rotzooi komen opruimen, worden door de brandweer ingeschakeld. Schoonmaken en opruimen gebeurt door allerlei organisaties en bedrijven. Op de achtergrond moet je even zo goed toch praten met verzekeringsinspecteur zus, vertegenwoordiger zo, de forensisch inspecteur ( die komt kijken of je de boel niet zelf hebt aangestoken) en je moet aanwezig zijn bij het strippen van je huis. Nee, voor mijn geplaagde buurman en vriend en voor mij zat er rond deze jaarwisseling weinig “niets doen” in.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Service:

Salvage: www.stichtingsalvage.nl

Published in: on 8 januari 2007 at 8:29  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2007/01/08/niks-te-doen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

