Flamboyance (2)

Gisteren voor de tweede keer in één maand naar Maastricht geweest. Wat een heerlijke stad! Met van die genoegelijke spitsvondigheden als een Mariakapel met het opschrift “Ga hier niet voorbij zonder “Ave Maria” te zeggen. Binnen kon je speciaal voor Maria enorme kaarsen branden en op het knielbankje lag een rij macho stoere binken te bidden. Ik denk dat je er een evenwichtiger mens van wordt als je die nederigheid periodiek betoont. Als tegenhanger van je macho inborst. Niet zo gek. Zouden we in Alphen ook moeten doen.

Wij hadden inmiddels in de Sint Servaes al een kaarsje gebrand voor een bekende die dat nodig heeft en mijn vrouw vindt dat je bij zoiets geen overmatigheid moet betrachten. Ze heeft gelijk. Wij waren bovendien om een héél andere reden in Maastricht.

Daar heb ik een hoed gekocht, een echte Stenton. Ik wilde dat al vele jaren maar om de één of andere reden kwam het er niet van. Volgens de mevrouw in de winkel heb ik een hoedenhoofd en eerlijk gezegd vond ik dat zelf ook al heel lang en niet alleen ik. Wat dat is?

Een hoedenhoofd houdt het midden tussen de uitstraling van vrije geest en gentlemanship. Geen hypocrisie want het is uitstraling en het is dus allemaal duidelijk aan me af te lezen. Een béétje heer maar dan wel één die zelf zijn weg uitstippelt. Die weg ligt lang niet altijd netjes tussen de lijntjes.

Hoe krijg je dat voor elkaar? Mensen die mij redelijk kennen of dit weblog volgen weten  dat mijn moeder is overleden toen ik veertien was. Ik doe daar niet zo geheimzinnig over. Het heeft me gevormd. Mijn dochter zei een paar dagen geleden:”Dus je bent opgevoed door je vader.” Daarop schoot ik spontaan in de lach. Opgevoed door mijn vader? Nou nee, ik ben helemaal niet opgevoed. Ik ben opgegroeid. Dat is iets anders.

Mijn opvoeding heb ik opgedaan op straat, in bars, nachtclubs, onder vrienden en uiteindelijk in mijn eigen gezin. Lang niet alles ging altijd op rolletjes of van een leien dakje. Dat heb je dan. Het heeft wel gewerkt en ik heb vooral het laatste half jaar vaak het idee dat ik mijn eigen “ik” weer heel sterk terug heb gevonden. Ik ben meer mezelf dan in voorgaande jaren met alle voor- en nadelen die daaraan verbonden zijn. De flamboyance van een hoed met slappe en brede rand hoort daar bij.

Tot sterkte,

 Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/12/17/flamboyance-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

