Zwarte doos

Gistern maakte ik de zakken van een jas leeg. Dat moet ééns in de zoveel tijd want ik prop altijd van alles en nog wat in mijn zakken. Dat heb ik overgehouden van het verleden. Ik was toen zo’n jongetje dat alles in zijn zakken stak omdat ik dacht dat ik er wel eens iets aan zou kunnen hebben. Het was de taak van mijn moeder om te schiften.

Tussen alle papieren en papiertjes zat een zwart, kunststof doosje. Ik wist ineens waar ik het vandaan had. Maanden geleden heb ik het vlakbij mijn huis van straat opgepakt met de gedachte dat ik er iets aan zu kunnen hebben. Nu lag het ding ineens op tafel. Nog steeds even glad, glimmend en geheimzinnig. Een zendertje van een alien? Een kleine energiecentrale uit een andere dimensie?  Een geheime boodschap van een nog onbekende cultuur? De zwarte doos van een radiografisch bestuurbaar vliegtuig?

“O, een batterij van een mobieltje”, zei mijn oudste zoon. Hij is 33 en zit al 15 jaar in de digitalitijd. “O ja”, zei ik achteloos. “Natuurlijk, die wilde ik nog eens proberen.””Raap je altijd alles op wat je op straat vindt”, vroeg hij. “Niet alles”, zei ik gevat terwijl ik aan de ontelbare hondendrollen dacht. “Nou, je kunt hem het beste in de chemobak gooien”, zei hij zakeleijk.

“Natuurlijk”, mijn stem moet somber geklonken hebben. Weg mijn alien, andere dimensie en  onbekende cultuur. Niks, gewoon iets voor de chemobak. Natuurlijk verdwijnt het ding daarin en daarmee ook alles waarop ik had gehoopt, waarvan ik had gedroomd of waarin ik had geloofd. Hoewel, dat geloof blijft. Ik blijf dat stug volhouden want niemand weet het zéker. 

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://politiek.wordpress.com

Published in: on 11 december 2006 at 12:46  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/12/11/zwarte-doos/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

