Gelukszoekers

Ja, misschien lijkt het of ik er niet over uit gepraat raak maar ik merk ook dat steeds meer mensen het opvallend vinden. Mijn ouders waren kolonialen van Java en Curacao. Hoewel…mijn vader is geboren in de gemeente Wisch in de Achterhoek.

Het zwerven zat ons in het bloed. Mijn vader woonde met zijn ouders op Curacao en vertrok daarvandaan voor een jaar naar de VS. Verkeerd moment want hij kwam middenin de crisisjaren terecht en leefde onder de hobo’s (HOmeward BOunds) en de bordenwassers. Hij was het voorbeeld van iemand die wel de grenzen verkende maar nooit de American Dream waarmaakte. Anders zat ik nu misschien aan een knapperend haardvuur met Dick Cheyney in de hoop dat hij mij niet zou neerschieten.

Vanuit de VS reisde hij terug naar Nederland en kwam via Amsterdam en Oosterbeek in Nijkerk terecht. Nadat hij met mijn moeder was getrouwd, werd ik daar geboren. Drie weken later vertrokken we naar Winschoten. Daar ging ik naar de Lagere School en ik was één van de eersten die de voetbaltalenten van Jan Mulder aanschouwde op het veldje naast de school. Gemiste kans!

Mijn moeder was echt de dochter van een koloniaal. Mijn grootvader was overste in het Koninklijk Nederlands Indisch Leger, woonde in een knots van een witte villa in Soerabaja met personeel en liet zich geregeld vereeuwigen alsof hij de tsaar van Rusland was. Hij legde ook een verzameling van Indische en Japanse wapens aan waarop het museum, van Volkenkunde jaloers zou zijn geweest. De Japanners wachtte hij niet af. Na het overlijden van mijn grootmoeder vertrok hij met de kinderen naar Nederland.

Vanuit Winschoten verhuisden we naar Almelo. Dat was het eindstation voor mijn vader maar niet voor mij. Ik ging op kamers in Deventer, Hoevelaken en Amersfoort. Daarna trok ik in bij mijn geliefde in Heerhugowaard en gemeenschappelijk vertrokken we weer naar Blaricum waar ik de hele heisa met Pieter Menten van dichtbij meemaakte. Nadat er twee kinderen waren geboren in het ziekenhuis van Laren, vertrokken we naar Alphen aan den Rijn. En daar zitten we nu al 27 jaar. Het is alsof je je woonwagen voor goed hebt gepoot.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 4 december 2006 at 9:53  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/12/04/gelukszoekers/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

