Bewilderedness (We willen het NIET)

Gisteravond laat had ik een gesprek met een Wilderskiezer. Nou ja, gesprek, zoals dat gaat met een Wilderskiezer. “Normaal”, zo zei hij, stemde hij VVD. Dat vond ik ook vrij normaal. “Maar deze keer heeft de partij een schop onder z’n hol nodig. Ook ik maak me zorgen over immigratie en integratie en het gaat niet goed zo.” Dat was dat. Het was een jongeman die, zo te zien, niet al teveel aandacht besteedde aan gezond eten en die ik op een afstandje al verdacht had van “bewilderedness” (ontworteling). Zou hij ook gek zijn geworden van moskeeën? Zou hij ooit een moskee van binnen hebben gezien?   

Negen zetels, letterlijk omhoog geschoten als een duvel uit een doosje. Een half miljoen racisten heeft de kans gekregen een luide stem te krijgen in het parlement. De laatste keer dat ultrarechts zo’n succes boekte was in de dertiger jaren toen de NSB éénmalig omhoog schoot. De gevolgen waren verschrikkelijk: arbeidsverbod (NSB-ers werden bij de overheid geweerd) en een uniformverbod (dat de NSB-ers omzeilden met het dragen van speldjes en “neutrale” kledingstukken). Pas op: ik maak natuurlijk geen vergelijking tussen de groep Wilders en de NSB. Zó dom ben ik nou ook weer niet. Maar met Freek de Jonge zou ik zeggen, schreeuwen: ” We willen het niet!”(Geef ons alsjeblieft de bestuurlijke hervormingsspinsels van D66 maar weer).

Verwarring(bewilderedness)? Dat lijkt me niet. De linker vleugel is massaal uit de PvdA weggelopen en naar de SP overgestapt. Daarnaast heeft die laatste partij nog andere winst geboekt. De sociale vleugel is uit het CDA naar de ChristenUnie weggevlogen. Zo heeft sociaal Nederland zich een meerderheid in het parlement verworven. En nu formeren! Aangezien het CDA niet met de SP wil regeren en dat ook niet kan, blijft er maar één logische combinatie over, CDA, PvdA en ChristenUnie. Met Rouvoet aan het hoofd van de laatstgenoemde partij wordt dat taai onderhandelen maar het gaat lukken. Laten we daar maar meteen op inzetten. De rest is tijdverlies.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://politiek.wordpress.com

Published in: on 23 november 2006 at 7:54  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/11/23/bewilderedness-we-willen-het-niet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

