Verkiezingstoorts (7)

Ongeduld, onmiddellijke behoeftenbevrediging, dat is wat ons beheerst. Ik wil nu meteen weten welke coalitie er morgen klaar staat om dit land verder te voeren. En overmorgen heb ik er al weer zat van. Dan ga ik vier jaar lang zitten zeuren dat het me eigenlijk toch allemaal niet bevalt. Zeuren, klagen, steunen, mekkeren “nee’ zeggen tegen alles en dan…stem ik weer op grond van de aanwijzingen van peilingen en stemwijzer. Niet op grond van programma’s natuurlijk want dat is veel teveel leeswerk Wel weer naar aanleiding van de al dan niet lieve koppies van de lijsttrekkers.Kijk eens, als ik daar op af had moeten gaan, had ik vermoedelijk Partij voor de Dieren of GroenLinks gestemd. Maar…hebben jullie dat allemaal wel goed gezien? Die felle bliksemschichten in de ogen van Femke toen ze tegen Balkenende zei: “Het zijn uw waarden en normen waar ik over wil praten! “Nou, Shakespeare had er het vervolg op “Het temmen van de feeks” over kunnen schrijven. Het viel mij sowieso op dat de enige vrouw tussen al die mannen verreweg de felste was. Eigenlijk zijn mannen toch maar een beetje doetjes. Ook Balkenende die om onverklaarbare redenen tot winnaar van het debat werd uitgeroepen. Dat is iets wat uit de peilingen nooit naar voren komt. Nu we het er toch over hebben: die peilingen zouden afgeschaft moeten worden. Ze maken de lijsttrekkers zenuwachtig, zetten kiezers op het verkeerde been en leiden af van de principes. Strategisch stemmen wordt de mode en dat is eigenlijk hetzelfde als egoïstisch en opportunistisch stemmen. Dat is een instelling die we niet moeten hebben. De kiezer hoort bij het uitbrengen van zijn stem juist een keer over de grenzen van het eigenbelang heen te kijken. Maar ja, dat zal wel weer te idealistisch en te mooi zijn. Zo blijft gelden wat er altijd al gold: na de stemming volgt de ontstemming. Laten we blij zijn met elkaar!Tot sterkte,Kaj ElhorstHttp://politiek.wordpress.com

Published in: on 22 november 2006 at 3:12  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/11/22/verkiezingstoorts-7/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentPlaats een reactie

  1. Kaj, dat jij strategisch stemmen egoïstisch en opportunistisch noemt vind ik niet terecht. Ik denk dat je strategisch stemmen verwart met ‘met alle winden meewaaien en vooral met de voor jezelf meest gunstige wind’. Ik heb strategisch gestemd, omdat ik een sterke oppositie wilde tegen het CDA. Ik had drie keuzes, en de partij waar ik meestal op stem maakte van die drie de minste kans. Uiteindelijk heb ik toch op die partij gestemd, uit strategische overwegingen. Ik heb daarbij juist over de grenzen van mijn eigen belang heengekeken. Dát is strategisch stemmen. Wie in zijn eigen belang links stemt, terwijl hij altijd rechts heeft gestemd, of andersom, stemt niet strategisch, maar opportunistisch.
    Bovendien: van partij wisselen is natuurlijk geen probleem. Als dat wel een probleem is, waarom houden we dan verkiezingen? Ik vind het voor mezelf wél belangrijk dat ik in het politieke spectrum op of rond dezelfde positie blijf staan. Dat ik consequent ben in mijn principes. daarvoor zijn het namelijk principes! In je leven leer je een hoop en ervaar je een hoop, en dat kan die positie beïnvloeden. Maar als die altijd op links stemmende student, wonend in een Rotterdamse achterstandswijk, op een gegeven moment een dikke baan, een vette villa en een rechts stemgeluid heeft gekregen twijfel ik persoonlijk of er sprake is van veranderende inzichten of van opportunisme… Da’s wat anders dan strategisch stemmen.


Geef een reactie

