Horrorscoop

Eerder heb ik al eens laten merken dat ik graag een borrel  lust. Bier, wijn of whisky gaan bij mij met enige soepelheid naar binnen. Mijn ouders lieten vroeger een horoscoop maken waaruit naar voren kwam dat ik aanleg had voor alcoholist.

Nou, je kunt maar beter ergens goed in zijn! Nu hoor ik tot mijn stomme verbazing dat er het nodige te doen is over de nieuwe drankwet. Personeel van horeca-instellingen zouden geen alcohol meer mogen gebruiken. Nu wist ik wel dat sommigen achter de tap wel eens een borreltje pakken maar dat het zó erg was dat er een verbod in de wet moet komen, dat wist ik niet.

Het is toch te bezopen dat barkeepers en obers zich kennelijk overmatig overgeven aan drankgebruik? Ik ken op zijn minst één restauranthoudster, tenzij ik me erg vergis, die haar personeel voor geen milimeter aan de drank zou willen zien. Uit mijn eigen ervaringen als barman weet ik dat de eerste druppel al gauw de emmer doet overlopen. Ik bied nog wel eens een bekende cafébaas een biertje aan maar hij atwoordt steevast: “Straks Kaj, als mijn vervanger er is.”

Verder mag in de nieuwe wet drank niet meer worden verkocht bij tabakshandels en drogisterijen. Gebeurde dat dan? Als dat zo is, lijkt het me een uiterst negatief voorbeeld van banchevervaging. De verkoopplekken van alcohol mogen wat mij betreft best binnen de perken worden gehouden. Ik wil hier geen Russische toestanden waar elk jaar 40.0000 mensen overlijden aan een alcoholvergiftiging.

Nee hoor, ik houd van mijn borrel maar we moeten het scheepje wel een beetje bij het walletje houden. Drank bij de slijter is prima, bij de supermarkt is wat mij betreft al een stap te ver. Alcohol mag, het hóeft niet. Drank hoort niet thuis in de schijf van vier, vijf of welk ander getal dan ook maar. Proost!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com 

Published in: on 3 november 2006 at 12:48  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/11/03/horrorscoop/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentPlaats een reactie

  1. Drank tijdens het werk is taboe, voorál als je beroepshalve door alcoholica omgeven bent. Ik maak een uitzondering voor wijn proeven. Dat ís werk dat af en toe gedaan moet worden ten behoeve van de wijnkaart. De smaakpapillen zijn ’s morgens op hun best, daar doe je niks aan. Maar dan geldt de ijzeren regel dat alle wijn netjes uitgespuugd wordt. Een beetje baas zorgt dat deze regels door de medewerkers nagevolgd worden. Verstandige horecamedewerkers snappen dat prima. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Wel heb nogal eens kroegbazen (0ndernemers dus) meegemaakt die hem stevig raakten, zowel voor- als achter de bar.


Geef een reactie

