Nachtgesprek

Ze was zesenveertig jaar weg geweest maar vannacht zat ze ineens op de rand van mijn bed. Ze wekte me door haar hand op mijn schouder te leggen.  ”Je doet het goed, héél goed”, zei ze nadrukkelijk. “Maar al die fouten dan?” vroeg ik. “Je bent wel eens wat onbesuisd maar dat is het kenmerk van een levendige geest”, glimlachte ze. Ik voelde dat ik verder niet hoefde te vragen.

Ook niet hoe het met haar ging. Ze zag er goed uit, misschien wel beter dan ooit in haar 53 jaar op aarde. Ze had een blosje op de wangen en een sprankeling in haar ogen die ik nooit eerder had gezien. “En papa?”vroeg ik, dan toch maar, nieuwsgierig. “Die heb ik niet meer gezien, hier. Ik weet ook niet of ik daarop zit te wachten”, zei ze fel. “Al die jaren kon ik geen kant op, werd ik huismus tussen bloemen en pianotoetsen. Als ik zie hoe die zelfbewuste vrouwen tegenwoordig dat doen dan…” “Dan heb je spijt”, zei ik. Ze knikte. “Maar zoek hem toch op”, zei ik wat dwingerig. Hij wordt wanhopig als je hem niet…uitnodigt. Zo gaat dat toch bij jullie, daarginds? Hij zal geen rust krijgen. Vertel hem desnoods dat het de laatste keer is, zo doen zelfbewuste vrouwen dat op aarde tegenwoordig.”

Ze knikte weer, ten teken dat ze het begreep. “Ik zal hem uitnodigen, zo gaat dat inderdaad bij ons.” Ik voelde me wat geruster. “Je kunt altijd de volgende keer het anders doen, hier”, ging ik verder. “De volgende keer?”Haar stem begon al waziger te klinken. Haar ogen staarden alsof ze voorbij het universum kon kijken.

Langzaam stond ze op maar voor ze verdween zag ik nog wat ze in haar andere hand hield. Een kluwen wol en breipennen. Daarvan had ze zich nooit los kunnen maken sinds mijn kinderjaren.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://politiek.wordpress.com

Published in: on 29 oktober 2006 at 10:49  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/10/29/nachtgesprek/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 reactiesPlaats een reactie

  1. Mooi!

  2. Inderdaad: mooi!


Geef een reactie

