Mauw

Een aloude gewoonte duikt opnieuw op. Mensen vergelijken zichzelf en anderen met een diersoort. Zelfs een land blijk je met een dier te kunnen vergelijken. Zo is Israël voor velen klaarblijkelijk een luipaard. Nederland lijkt mij een schoothondje.

Omdat ik elk jaar honderden mensen ontmoet, zou ik een hele diergaarde bij elkaar kunnen verzinnen. Verdonk als neushoorn lijkt me wel een goeie (halfblind, onverzettelijk en agressief) en Balkenende als wasbeertje (ziet er ongevaarlijk uit maar kan venijnig bijten) misstaat ook niet.  Voor het overige zal ik mensen die mij bekend zijn, hier niet ten tonele voeren. Dat lijkt mij niet “kies”.  

Voor mezelf maak ik graag een vergelijking met de kat. Ik ga mijn eigen gang en vind ook dat ik het volste recht heb helemaal zelf uit te maken wat ik wil. Tegelijkertijd vind ik het niet meer dan normaal dat ik op mijn wenken word bediend. Ik zoek aan het einde van de dag ook graag een warm holletje op en ik begeef me vaak op smalle paden. Als de omgeving me te “heet” wordt, kruip ik het liefste weg totdat ik kans zie om mijn slag te slaan. Mijn aaibaarheid is vrij groot maar ik kom alleen op schoot als ik dat zelf zie zitten.

Daarbij komt dat ik vaak meer zicht heb op factoren die een rol spelen bij ontwikkelingen dan anderen. Daaruit is soms de toekomst een beetje te voorspellen al denk ik niet dat ik helderziend ben. Ik kan behoorlijk voor me uit zitten staren maar…denk niet dat er dan niets gebeurt. Katterig voel ik me trouwens zelden. Meestal ben ik vol goede moed en ga ik spinnend het leven door totdat ik behoefte heb aan aandacht: “Mauw”.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com 

Published in: on 25 oktober 2006 at 6:50  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/10/25/mauw/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

