Manipulatie

Kortgeleden schreef ik een aantal stukken over de geschreven pers en tv in Nederland. Toen kreeg ik de reactie dat de pers helemaal niet maatschappijkritisch was en is.  Ik ben het daar jammer genoeg mee eens ook al krijgen journalisten méér dan ééns het verwijt dat ze zo “links” zijn.

De media presenteren zichzelf ook als vernieuwend en eigentijds. Daarbij horen aan de ene kant de walgelijkheden van de Gouden Kooi, aan de andere kant Goedemorgen Nederland. Daarvan zag ik vanmorgen nog een stuk en plotseling schoot mij iets te binnen. Ik zag het wazige mevrouwtje dat de interviews afhandelt, hoe komt het toch dat ik haar naam niet kan onthouden, en toen begreep ik het. Dit vernieuwende, luchtige, flitsende actualiteitenprogramma is helemaal niet vernieuwend. Het is van een burgerlijke truttigheid die het begrip oubolligheid verre overstijgt.

Het recept is eenvoudig. Je zet een jong uilskuikentje dat nauwelijks zelf begrijpt dat ze bestaat achter een tafel met goedemorgenproducten. Je wast, knipt en scheert(?) haar en trekt haar een zondags jurkje aan waarmee ze zo vooraan in de NH-Kerk zou kunnen zitten en voilà: je hebt een presentatie. Omdat er ook geluid uit moet komen, nodig je interessante gezichten uit en je legt het mevrouwtje een papiertje met vragen voor die ze wel kan lezen maar niet begrijpt. Zo voorkom je elke discussie want dat kost teveel tijd.

Op zo’n zender bestond het plan om Lingo af te schaffen ondanks een kijkcijfer van 800.000, alleen maar omdat er teveel ouderen naar keken. Ik begrijp er niets van. Kijken er dan jongeren naar Goedemorgen Nederland? Volgens mij is het uitsluitend geschikt voor half dementerende ouderen die het zicht op de wereld al voldoende hebben verloren. Ongetwijfeld zijn zij elke ochtend weer verrast door wat ze zien.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 18 oktober 2006 at 7:05  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/10/18/manipulatie/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

