Transvet

Van tijd tot tijd leer je nieuwe woorden en begrippen. Kortgeleden kwam ik erachter dat blauw en rauw voor een kok bijna hetzelfde is, als het om vlees gaat. Vanmorgen bezocht ik een nieuwe exporthandel voor de bloemenhandel in Aalsmeer en hoorde ik dat er 30.000.000 karretjes voor het vervoer van planten en bloemen in de bloemenveilingen van de wereld zijn. Toen had ik even het gevoel dat ik mijn roeping was misgelopen. Als ik me had gewijd aan de bouw van die karretjes, had ik nu niet meer achter een toetsenbord hoeven ploeteren.

Vanavond bereikte mij het nieuws dat “onze jongens (en laten we de meisjes niet vergeten)” in Afghanistan ook echt meedoen aan de wederopbouw daar. Ze waren in een hinderlaag gelopen. Gelukkig blijken de Taliban scheel te zijn en kunnen ze niet raak schieten. En dan was er ineens het transvet. Ik had het niet gedacht maar er zijn nog schadelijker vetten dan ik wist. Meervoudig verzadigde vetten, onverzadigde vetten, ik had er wel eens van gehoord maar transvet?

Ik moest meteen denken aan een soort vet dat op een onbewaakt moment van de een op de ander overspringt, een soort SARS maar dan anders. Ik zat ook te denken aan vet op de baslustrades rondom kerktorens en ik kreeg associaties met internationaal vet dat op de luchthaven alleen maar overstapt van het ene naar het andere vliegtuig. Ik had ook nog wilde ideeën over vet dat zich anders voordoet dan het is zoals in “transseksueel”.

Niets van dat alles. Transvet is de smeerboel waarmee ze je junkfood gaar maken, vooral in de VS. Nu kom ik al jaren niet meer in dat laatstgenoemde land dus dat scheelt. En toch, ik heb aanleg voor zwaarlijvigheid en ik moet dus erg oppassen. Zou transvet ook in de door mij zo teer beminde chocola zitten? Voorlopig heb ik maar besloten nooit meer in een stoel met armleuningen te gaan zitten. Stel je voor dat het transvet in mijn lijf ineens gaat opspelen en dat ik voorgoed verbonden blijf met zo’n stoel.  Ik voel me trouwens wel opgelucht. Er was al tijden niets meer waarvoor ik me bang maakte. Nu heb ik er tenminste weer een angst bij. Transvet! Zou dat goede turbotaal zijn?

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 11 oktober 2006 at 6:12  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/10/11/transvet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

