Free as a bird

Zoals gezegd, vanmorgen ben ik vrij van sores opgestaan en weer aan het werk gegaan. Een paar blogs geleden heb ik nog al wat commentaar gegeven op de lokale, regionale en landelijke pers en daarop is ook kritiek gekomen.

Een belangrijke opmerking was dat het publiek niet om meer vraagt dan wat oppervlakkigheid. Ik ben bang dat dat klopt maar ik vraag me af of we ons daarbij moeten neerleggen. We zitten dan meteen met een dilemma. Het publiek wil oppervlakkigheid en vooral veel sentiment. Als journalist wil ik inhoud en duidingen geven. Als de krant mij de ruimte geeft daarvoor, dan zullen de lezers zich van haar afkeren. Dat betekent uiteindelijk het einde van de krant.

Als ik mij uitsluitend bezighoud met oppervlakkigheid en interviews over onderbuikgevoel, dan doe ik niet alleen mijzelf maar ook de lezer of luisteraar/kijker tekort. Voor mij als journalist is dat onbevredigend omdat ik dan beter de toneelacademie had kunnen volgen om vervolgens in comedies te gaan optreden. En daarmee bedoel ik niets ten nadele van acteurs en actrices. 

Hert is één van die problemen die niet met kortetermijnoplossingen te lijf zijn te gaan. Ik begrijp best dat de media tegemoet willen komen aan de wensen van het publiek. Een volledige capitulatie voor het platvloerse consumentisme gaat me aan de andere kant weer te ver.

“Maar”, zullen sommigen zeggen. “De krant gaat toch ook wel eens dieper in op onderwerpen en thema’s? Er zijn toch columns, commentaren enzo?” Ja, zeker, wat mij betreft zijn die zelfs veel teveel in de krant te vinden. Ze bewegen zich daarmee op het gebied van de opiniebladen en dat is weer een ander niveau. De krant zou zich moeten beperken tot nieuws. Het is al moeilijk genoeg om nieuws in een goede context te plaatsen.

Zoals gewoonlijk zal het voorlopig wel modderen blijven maar het is altijd goed om de gedachten eens te laten gaan over plaats en functie van de media en de journalist in de samenleving.  

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 11 oktober 2006 at 7:03  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/10/11/free-as-a-bird/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

