Goeiemorgen!

Nou kan ik wel steeds hakken op de lokale pers maar de landelijke doet het niet veel beter. Vanmorgen las ik de meest volkse krant die het land rijk is en er stond eigenlijk nauwelijks belangwekkend nieuws op de voorpagina. Bovendien hebben ze de columns van Campert en Mulder vervangen door visuele grapjes die nauwelijks een glimlach aan mij kunnen ontlokken. Het zal wel aan mij liggen.

Dat is natuurlijk de meest moedeloze kreet die iedereen slaakt als hij of zij tijdelijk of voor goed van kleinigheden of grote zaken helemaal niets meer begrijpt (lees deze zin twee keer). Het zal wel aan mij liggen, die gedachte overvalt me ook als ik ’s morgens bij het ontbijt een stuk van Goedemorgen Nederland zie. Daar zit dan een juffrouw mensen te ondervragen over zaken waarvan ze overduidelijk geen verstand heeft. Nu overkomt dat elke journalist maar het wicht, volgens mij één van de Mei Li Vosgeneratie (die term heb ik gepikt van Hélène Oppatja die een weblog op de Volkskrantsite heeft) toont ook zelden inzicht, empathie(invoelingsvermogen).

Zo kon zij zich niet voorstellen dat Amishjongeren zich niet laten verleiden door de “fantastische materialistische Amerikaanse samenleving” om hun “duffe dorpen” te verlaten. Bij het bericht dat Noord-Korea een atoombom heeft uitgeprobeerd, liet zij de koude rillingen zichtbaar over haar rug lopen. Waarom?

Ik kan me die Amishjongeren best voorstellen en van die Noord-Koreaanse atoombom krijg ik geen nachtmerries. Natuurlijk, het is geen prettig idee om te weten dat een halve zool als Kim Jung Il dergelijke middelen tot zijn beschikking heeft maar…we hebben er wel zelf de aanzet toe gegeven. En…misschien kunnen we hem op betere gedachten brengen. Bovendien…vind ik het arsenaal van de VS in handen van een ex-alcoholist ook al geen succes.

Kortom, niet alleen de lokale en regionale media laten het afweten. Ik mis de kwaliteit ook bij de landelijke media. Dat geeft geen goed gevoel voor de toekomst.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://politiek.wordpress.com

Published in: on 10 oktober 2006 at 6:53  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://politiek.wordpress.com/2006/10/10/goeiemorgen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 reactiesPlaats een reactie

  1. Beste Kaj,
    Het gáát de meeste mensen toch helemaal niet om werkelijk begrip en het leggen van causale verbanden. Dat is hartstikke lastig. Helaas geldt dat ook voor de mevrouw die je op je nuchtere maag op televisie zag. Het is toch veel makkelijker om de rillingen over je rug te laten lopen van afschuw dan om je te verdiepen in de geschiedenis van Korea? Dit weekeinde zag ik op TV nog een aardige column die aan dit onderwerp raakt. De geschreven pers in Nederland, zo werd gesteld, is bepaald niet maatschappijkritisch te noemen. Ook de Volkskrant niet. Het meest geëngageerd zijn nog wel Amerikaanse bioscoopfilms zoals die door Michael Moore gemaakt worden. De linkse boodschap in een makkelijk verteerbare verpakking. Hap-slik-weg.

  2. Ben het met je eens. Sterker nog,de discussie hier is momenteel nogal heftig richting de kranten. (veel vrienden in de media/kranten-hoek zullen we maar zeggen) En idd er staat werkelijk niets nieuws in. Niets van echte waarde lijkt. Sterker nog, momenteel lijkt het lokale krantje wat 1 keer per week door de brievenbus komt nog interessanter dan de kranten die ik elke morgen lees. In de zomer noemen ze dit komkommertijd. Maar helaas… het is nu al herfst! En ze komkommeren maar door


Geef een reactie

